William gikk fra nyutdannet til leder på tre år

William Kristensen
Da William startet på ingeniørstudiene tilbake i 2014 eksisterte ikke Forte Digital som selskap. I dag er han leder for data og analyse i et av Norges raskest voksende selskaper.

William er utdannet sivilingeniør fra NTNU med spesialisering innen kommunikasjonsteknologi og digital økonomi. Det er en etterspurt kompetanse, særlig blant landets ledende teknologi- og konsulentselskaper.

– Som mange andre av mine medstudenter hadde jeg hadde ikke hørt om Forte før, for selskapet eksisterte ikke da jeg startet på studiene. Jeg oppdaget Forte ved en tilfeldighet, og etter første samtale følte jeg virkelig at det var perfekt match. Jeg ringte foreldrene mine og sa at “dette skal jeg være med på”, forklarer William.

  • Alternative text
  • Alternative text

Etter å ha levert masteroppgave om bruk av maskinlæring i strømnettet, startet William som konsulent i Forte Digital i 2019. Forte Digital hadde da eksistert i knappe to år. De siste tre årene har han jobbet som konsulent hos NorgesGruppen innen dataanalyse og digital innovasjon.

Han er en av hjernene bak dagligvarekjempens Kostholds- og klimainnsikt, to nye tjenester i Trumf-appen der brukerne får innsikt i henholdsvis sitt eget kosthold- og klimaavtrykk basert på hva de handler i NorgesGruppens kjeder.

Alternative text

– Jeg er svært takknemlig for tilliten jeg har fått, både av Forte Digital, men også hos NorgesGruppen. Det som trigget meg mest da jeg valgte Forte Digital var muligheten til å påvirke og bygge selskapet. At jeg i dag sitter i vår teknologiledergruppe som leder for faget jeg brenner mest for, vitner i høyeste grad om det.

– Man må ikke være redd for å ta plass

For William er det beste med jobben kombinasjonen av analyse og innovasjon, og peker på tre ting som viktig for å trives på jobb; fokus på fag- og kompetanseutvikling, variasjon og at det er rom for å være ambisiøs.

– Forte Digital er et ambisiøst selskap. Jeg trives i et miljø der det er lov å drømme stort, og man faktisk omsetter ambisjonene til handling. Man må ikke være redd for å ta plass.

  • Alternative text
  • Alternative text

Forte Digitals teknologiavdeling i Oslo teller i dag nesten 100 konsulenter bestående av data scientists, arkitekter, utviklere, tekniske testere og eksperter på cybersikkerhet. William leder 10 personer i avdelingen Data & Analytics. Lederansvaret har ikke gjort ham mindre ambisiøs.

– Monicas (Teknologidirektør i Forte Digital) hårete mål for avdelingen er at Forte Technology skal være Norges sterkeste teknologimiljø. Da er det naturlig at jeg har som mål å bygge Norges sterkeste data og analysemiljø, sier William med et smil.