Klima- og kostholdstjenesten

Klima- og kostholdstjenesten

Hva bør jeg spise og hvordan påvirker det klima?

Kunde

NorgesGruppen

Prosjekt

“Vi skal gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser og bidra til grønne og sunne valg.” Det er NorgesGruppens visjon og målsetting. Med den nye klima- og kostholdstjenesten i Trumfappen kan NorgesGruppen levere på sin bærekraftstrategi samtidig som de skaper de beste brukeropplevelsene for sine kunder. 

Oppgaven

En fersk Norstat-undersøkelse viser at to av tre nordmenn ønsker å bidra til å redusere klimaavtrykket sitt. Halvparten av de spurte svarer at de kan tenke seg å endre matvanene sine i mer klimavennlig retning, men under 10 prosent føler at de har god informasjon om hva som er klimavennlig mat.” 1 av 4 er også forvirret over motstridende kostholdsinformasjon. “Hva får jeg faktisk i meg av næringsinnhold og hva bør jeg spise?” er velkjente problemstillinger for mange. 

Folk flest synes med andre ord det er vanskelig å ta gode, sunne og miljøvennlige valg når de handler dagligvarer. Med 2,4 millioner Trumf-medlemmer i mer enn 1,8 millioner husstander står NorgesGruppen i en unik posisjon til å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, samtidig som de bidrar til å inspirere til gode matopplevelser og hjelper kundene med å ta grønne og sunne valg. 

Oppgaven fra NorgesGruppen var klar: Skape en digital løsning som gir økt lojalitet og kundeopplevelse, samtidig som det bidrar til det grønne skiftet og bevisst forbrukeradferd. 

  • Norges største handelshus og Norges femte største selskap.
  • 1800 dagligvarebutikker
  • 50,4 milliarder kroner i omsetting (2020)
  • 2,4 millioner medlemmer
  • 1, 8 millioner husstander

Løsning og resultater 

Klima- og kostholdinnsikt er to ulike tjenester i Trumfappen der brukerne får innsikt i henholdsvis sitt klimaavtrykk og kosthold basert på hva de handler i NorgesGruppens kjeder. 

Klimainnsikten

Klimainnsikten gir brukerne av appen oversikt over eget utslipp basert på handlevaner i NorgesGruppens kjeder og er omregnet til CO₂-ekvivalenter - som er en enhet som brukes i klimagassregnskap. Klimaavtrykket som vises i Trumf-appen er et gjennomsnitt basert på kundens innkjøp av matvarer. Datagrunnlaget for klimainnsikt utarbeidet av NorgesGruppen i samarbeid med det svenske forskningsinstituttet Rise og Norsk institutt for bærekraftforskning (Norsus). Sammen har de utviklet en helt ny klimadatabase som viser matvarer solgt i norske butikkhyller.

Databasen, som oppdateres årlig, viser klimaavtrykk for mer enn 729 matvaregrupper og 1300 produksjonskjeder. Ved hjelp av denne dataen kan Trumfmedlemmer få full oversikt over klimaavtrykk og sammenligne sitt eget utslipp med andre medlemmer. Innsikten viser også hva hver brukers avtrykk tilsvarer i andre aktiviteter, for eksempel i form av hvor langt de kan kjøre med bil eller fly Oslo - Bergen.

Kostholdsinnsikten

Kostholdsinnsikten er en tjeneste som gir brukerne fullstendig oversikt over hvilke næringsstoffer dagligvarene de kjøper og har kjøpt inneholder. Innsikten er unik i norsk sammenheng ved at den samler data på tvers av alle NorgesGruppens kjeder og presenterer en personalisert og løpende oversikt over hvordan den enkelte trumfmedlems kosthold ligger an i forhold til Helsedirektoratets anbefalinger, og man kan få råd og tips fra ernæringseksperter på hvilke grep man kan ta om man ønsker å spise sunnere.

På den måten kan Trumfmedlemmer aktivt ta bevisste valg for hva de ønsker å kjøpe mer eller mindre av. Tjenesten er bygget på data som NorgesGruppen allerede har i sine systemer (kjøpshistorikk og næringsinnhold) og dette kombineres med Helsedirektoratets sine anbefalinger for å gi den enkelte medlem relevant og nyttig innsikt i egne handlevaner og kosthold.

Klimainnsikt

Resultater

Per oktober 2021 har mer enn 415 000 nordmenn lastet ned Trumfappen. Veksten i antall brukere og gjennomsnittlig brukertid i appen har også økt betraktelig siden lansering av innsiktstjenestene. 

  • 85% av aktive appbrukere har tatt i bruk tjenestene.
  • 81% er sier de er fornøyde eller svært fornøyde med tjenestene. 
  • 21% flere månedlige aktive brukere i oktober 2021 sammenlignet med juni 2021
  • 61,4% av alle nye app-sesjoner har tatt i bruk innsiktstjenestene
altText

Slik har vi jobbet

I utviklingen av Klima- og kostholdtjenesten i Trumf har vi jobbet utforskende med å teste og validere sentrale hypoteser tidlig, for så bygge, måle og lære oss frem til de tjenestene som i dag er live i Trumfappen. Det har vært tidlig og kontinuerlig kundeinvolvering, og vi har benyttet et bredt spekter av ulike verktøy og metoder i produktutviklingen for å teste og validere ulike hypoteser. Vi har jobbet tverrfaglig fra dag én med et team bestående av data scientists, UX- designere, teknologer, ernæringsfysiologer og kategorieksperter.