NorgesGruppen

NorgesGruppen

Fremtidens kundeopplevelser med NorgesGruppen

NorgesGruppen er Norges største aktør innen salg og distribusjon av dagligvarer, både til privat- og bedriftsmarkedet. Virksomheten har 1 800 dagligvarebutikker innenfor ulike kjedekonsepter som Kiwi, Spar, Joker og Meny. Totalt sysselsetter NorgesGruppen 28 000 ansatte, nærmere 41 000 når ansatte i kjøpmannseide butikker er inkludert.

Kunde

NorgesGruppen

År

2018–pågående

Ansvarsområder

UX Design
Design research
Utvikling og arkitektur
Prosjektstyring
Forretningsutvikling

Områder

Digital Tjenesteplattform

NorgesGruppen

Oppgaven

NorgesGruppen ønsker å tilby Norges beste lojalitetsprogram for sine kunder gjennom Trumf. Via sine kjente dagligvarekjeder skal de forenkle hverdagen til kundene ved å tilby relevante og personaliserte nyttetjenester. De neste årene utfordres dagligvarebransjen ytterligere fra nye og store internasjonale aktører, og det har blitt enda viktigere å fremme bærekraftige modeller, være kundeorienterte, være innovative og tilby nye digitale tjenester til kundene.

NorgesGruppen

Oppdraget fra NorgesGruppen

  • Videreutvikle den digitale tjenesteplattformen NorgesGruppen har utviklet over flere år, og oppdatere den tekniske arkitekturen basert på nye muligheter og moderne arkitekturprinsipper.
  • Konseptutvikling og rådgivning gjennom Utforsk-team som ser på nye og innovative løsninger. Teste og validere nye innovasjonsprosjekter og forretningsmodeller.
  • Bistå Trumf og dagligvarekjedene med målbilde, design og utvikling av sine digitale tjenester og konsepter.
Netthandel og digital tjenesteplattform

Teknologi og leveranse

Den digitale tjenesteplattformen er utviklet basert på tjenester i Microsoft Azure Cloud, og inneholder veldig store mengder med data om produkter, priser, butikker, kjøpsmønster osv. Disse dataene danner grunnlaget for å utvikle tjenester som er personaliserte og relevante for hver enkelt kunde. Som eksempel får hver kunde rabattkuponger på produkter de kjøper ofte.

  • Tjenester for netthandel ligger også i den digitale tjenesteplattformen, som Spar og Meny benytter når de utvikler sine nettbutikker som rene frontend-applikasjoner på toppen av plattformen.
  • Episerver blir brukt som publiseringsløsning i de ulike kjedenes egne nettløsninger.
Nettbutikk bygget på en digital tjenesteplattform

Resultater

Forte Digital bidrar til å forbedre NorgesGruppens digitale tjenesteplattformen, og optimalisere prosessene for utvikling av digitale tjenester. Nå kan NorgesGruppen utvikle og lansere nye tjenester raskere, basert på data fra flere kjernesystemer.

Forte Digital er også delaktig i design og videreutvikling av tjenester for dagligvarekjedene i NorgesGruppen, og lojalitetsprogrammet Trumf. En metodisk tilnærming til friksjonsfri handel har gitt viktig og praktisk innsikt som brukes til å bygge nye relevante og verdiøkende digitale tjenester for NorgesGruppens kunder.