Ny e-handelssjef: – Det handler om å forstå kundene

Mikkel Næs
Mikkel Næs er ansatt som ny e-handelssjef i Forte Digital. Næs har erfaring fra konsulentgiganten Sopra Steria og har det siste året drevet nettbutikken Hør Junior. Forte Digital har i dag store netthandelsaktører som NorgesGruppen, Flokk og Farmasiet på kundelisten.

– Med Mikkel på plass står vi i en enda sterkere posisjon til å hjelpe nye og eksisterende kunder med skalerbare netthandelsløsninger. Mikkel har en unik kombinasjon av kompetanse innen dataanalyse, teknologi, digitale plattformer og brukeropplevelser som vil komme våre kunder til gode, sier Monica Tvedt, teknologidirektør i Forte Digital.

Mikkel Næs og Monica Tvedt

Næs oppgir Forte Digitals sterke fagmiljø, kundeportefølje og netthandelssatsning som avgjørende for at han takket ja til rollen.

– Forte Digital er virkelig et selskap som applauderer og oppmuntrer til innovasjon. Jeg ønsker å bygge et domenespesifikt miljø som er entusiaster på e-handel. Jeg bruker ordet entusiast fordi det er viktig å virkelig brenne for e-handel for å levere verdi til kundene våre og være den proaktive partneren som er oppdatert på endrede markedsforhold, sier Næs.

Må tenke omnikanal

En undersøkelse fra NHO viser at netthandelen mellom 2019 og 2022 økte med over 70 prosent i Norge. Samme undersøkelse viser også at netthandelen har hatt en nedgang på 11,3 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Ifølge Næs er dette som forventet, men påpeker at netthandelen fortsatt er langt over 2019-nivå og at mange butikker fortsatt har en jobb å gjøre innen digitale plattformer, kanalstrategi og personalisering.

– Det viktigste er å være relevant der kunden er og forstå hva kunden din ønsker. For selskaper som driver både fysisk og på nett innebærer dette å tenke helhetlig og legge en klar omnikanalstrategi, sier Næs.

Omnikanal er et begrep som beskriver en strategi der man evner å tilby kunder en sømløs og helhetlig opplevelse, uavhengig av hvilke kanaler de møter dem på. 

– Det er fortsatt slik at de fleste nordmenn foretrekker handel i den fysiske butikken. Samtidig er jeg sikker på netthandel bare vil øke i fremtiden. Jeg tror pandemien har bidratt til å øke den digitale modenheten til forbrukerne, særlig innen netthandel. Det stiller nye krav til butikkene.

Mikkel Næs

Smart bruk av data

Han peker på ny teknologi, digitale plattformer, smart bruk av data og personalisering som avgjørende for å lykkes med netthandel fremover. Næs tror at butikkene som tørr å utforske dette vil være godt rustet for fremtiden.

– Dessverre er det slik at mange butikker i dag sitter på store datamengder om kundene som de ikke evner å utnytte på en verdiskapende måte. Bedre utnyttelser og tilgjengeliggjøring av denne dataen vil sørge for en bedre nettbutikk som er personalisert til kundens adferd, behov og preferanser. Det vil selvsagt gi høyere konvertering og samtidig sørge for at nettbutikken er godt rustet for fremtiden, sier Næs.