National Digital: Netflixens teater

National Digital - Nationaltheatret
Forte Digital har siden 2018 vært digital partner for hele Norges teater, Nationaltheatret. Ved hjelp deres nye digitale plattform kan Nationaltheatret raskt og effektivt lansere nye tilbud til sitt publikum. Ett av disse er den helt nye videoplattformen National Digital der publikum kan se et utvalg oppsetninger når og hvor de vil.

Teater on demand

Den nye digitale scenen National Digital gir publikum «teater on demand» – det vil si at publikum kan oppleve fire av Nationaltheatrets forestillinger i digital versjon, når de vil. Som digital partner og leverandør har Forte Digital hatt ansvaret for leveranse innen teknologi, strategi og interaksjonsdesign for Nationaltheatrets nettsider og den nye videoplattformen. 

Se National Digital her.

En løsning som er bygget for et nytt digitalt publikum

– Kulturbransjen er i endring og vi som alle andre er nødt til å omstille oss. Med vår nye videoplattform «National Digital» har vi fått en løsning som er bygget for fremtiden og for et nytt digitalt publikum. Nå gleder jeg meg til at publikum endelig kan få oppleve teater igjen! Sier Ina Toverud, Head of Digital i Nationaltheatret. 

Les mer om Nationaltheatrets nye digitale tjenesteplattform

Nationaltheatret.no

Ulike tilbud

Dette er de filmede sceneversjonene, som nå er tilgjengelig digitalt:

  • Vildanden av Henrik Ibsen
  • Et dukkehjem av Henrik Ibsen
  • Etter stillheten av Lars Norén
  • Den utrolige historien om den kjempestore pæra av Jakob Martin Strid

Utvalget vil økes i tiden som kommer, basert på kunstneriske vurderinger.

Langsiktig og brukervennlig løsning

Med National Digital har Nationaltheatret utviklet en digital scene også for tiden etter koronapandemien. Slik kan mange forestillinger få et liv etter spilleperioden og for enda flere publikummere.

– Da koronapandemien traff, meldte behovet for digitale teaterløsninger seg ganske raskt. Men vi ville ikke gjøre noe hastig – vi ville få på plass en løsning som har en verdi utover situasjonen vi er i nå. Det betyr at vi måtte få på plass rettigheter som ivaretar kunstnerne, en tjeneste som møter publikums forventninger og digitale teaterproduksjoner av høy kunstnerisk og produksjonsteknisk kvalitet, sier Kristian Seltun, teatersjef på Nationaltheatret.

Dette vil gjøre Nationaltheatrets forestillinger tilgjengelige på en helt annen måte enn tidligere og sikrer en større geografisk spredning, siden publikum ikke må oppholde seg i Oslo.

Kristian Seltun
Da koronapandemien traff, meldte behovet for digitale teaterløsninger seg ganske raskt. Men vi ville ikke gjøre noe hastig – vi ville få på plass en løsning som har en verdi utover situasjonen vi er i nå.
Nationaltheatret

Høy kvalitet på sluttbrukerens premisser

Å ta teater fra scenen med et stort og levende publikum i salen til en skjerm med én person, eller en liten gjeng i sofaen, krever nytenkning og forståelse for de ulike situasjonene. Med Forte Digital på laget har Nationaltheatret utviklet en løsning som er bygget på sluttbrukerens premisser. Det betyr at publikum kan oppleve Nationaltheatrets forestillinger i digital versjon når de selv ønsker, heller enn på forhåndsbestemte tidspunkter.

– Dagens forbrukere stiller krav til personalisering og at tilbudet er tilgjengelig etter behov og ønske. Da er det helt naturlig at Nationaltheatret på lik linje med strømmegiganter som Netflix og HBO har et kulturtilbud som er “On demand”. Det har vært et uttalt mål for hele leveransen, sier Monica Solheim Slind, leveranseleder i Forte Digital. 

– Endelig har jeg og alle andre som elsker teater fått et knallbra digitalt tilbud, både nå, men også i fremtiden! legger Monica til. 

Publikum har tilgang til den digitale forestillingen i 48 timer etter at visningen har begynt, slik at eventuelle avbrytelser ikke skal stå i veien for å få med seg forestillingen. For å oppleve digitale forestillinger, kjøper publikum tilgang, med enkeltbillett eller med gruppebillett, dersom flere skal se sammen.