OBOS: – Tverrfaglighet er helt fundamentalt

Christine Warloe
Christine Warloe er produktsjef for web og app i digitale kundetjenester i OBOS, en av Nordens største boligbyggere med over en halv million medlemmer. OBOS er en av Norges digitale suksesser.

Forte Digital har siden 2018 jobbet tett sammen med OBOS på flere større digitaliseringsprosjekter. Warloe har i dag et overordnet ansvar for teamene som bygger OBOS sin nye innholdsplattform.

– Det morsomste med min jobb er at jeg kan jobbe såpass bredt med ulike forretningsområder og prøve å sy dette sammen til noe som gir mening for sluttbrukeren. Det er utrolig gøy å være med på å skape neste versjon av OBOS i digitale flater. Å forstå brukerbehov og omsette dette i løsninger og tjenester har vært en rød tråd gjennom hele min karriere, sier Warloe som har erfaring fra både bank og dagligvarehandel.

Helautomatisering av kjøpsprosess

“OBOS er en av Nordens største boligbyggere med over en halv million medlemmer. Mye har endret seg siden OBOS ble etablert i 1929, men én ting står fast: Hovedmålet er å bygge gode boliger til medlemmene våre” står det på OBOS sine nye nettsider, som Forte Digital har vært med på å bygge.

Å skape bedre digitale medlemstjenester er en av de viktigste målene for OBOS, forklarer Warloe.

– Sammen med Forte Digital jobber vi for eksempel med å digitalisere hele kjøpsprosessen. Det betyr at medlemmene kan kjøpe bolig heldigitalt og at vi har kontroll på dataene som flyter inn i baksystemene. Dette var tidligere en manuell og tungvint prosess for sluttbrukeren og ansatte. Nå er for eksempel innsending av kjøpsintensjon helautomatisert. Det har åpenbart resultert i bedre og sømløs kundeopplevelse for våre medlemmer, sier Warloe.

Fokus på plattform

Da OBOS begynte samarbeidet med Forte Digital tilbake i 2018 var det med mål om å utforme et overordnet konsept og teknisk arkitektur for web og app, samt lage en oppdatert og mer funksjonell publiseringsløsning.

Resultatet er en helt ny innholdsplattform som skal gi bedre brukeropplevelser for medlemmene på tvers av OBOS sine ulike digitale flater.

– Kongstanken er å samle alt på ett sted og jobbe etter headless-prinsipper. Med vår nye innholdsplattform, som er bygget med utgangspunkt i disse prinsippene, kan vi presentere samme innhold i ulike kanaler. Det betyr i praksis at vi kan lage sømløse, gode kundereiser som konverterer bedre på tvers av ulike digitale kanaler.

Innholdsplattformen er kun én av løsningene som bygges. Warloe forklarer at OBOS også jobber med å utvikle en digital tjenesteplattform som et sentralt ledd i den digitale transformasjonen. Hun trekker frem hastighet som en av de viktigste fordelene med plattformen.

– Innholdsplattformen og den digitale tjenesteplattformen gir oss en ny hastighet, slik at vi raskt kan lansere nye tjenester til våre medlemmer. Underveis har vi sett at det var hensiktsmessig å skifte ut CMS’et, fra Epi til Sanity. Denne type endringer i teknisk løsning er enklere når vi har en god arkitektur i bunn som muliggjør at vi kan introdusere nye moduler gradvis og fase ut gamle. Den digitale tjenesteplattformen er også helt avgjørende for å samle data for å personalisere.

Viktig med tverrfaglig problemløsning

I Forte Digital er vi overbevist om at utvikling av digitale tjenester og produkter gjøres best i tverrfaglige team. Et slikt team bestå gjerne av designere, teknologer og forretningsutviklere som har et felles mål og ønske om å skape de beste løsningene for våre kunder og deres sluttbrukere. Tverrfaglig produkt- og tjenesteutvikling er en tilnærming som også OBOS har adoptert.

– Med et tverrfaglig team kan vi løse et problem i sin helhet. Det er helt fundamentalt. Hos oss jobber UX, utviklere, innholdsrådgiver og forretningsutvikler tett sammen med produkteier for å løse de utfordringene vi står overfor. Konsulentene fra Forte Digital er en del av dette teamet. De er rett og slett ekstremt dyktige, kunnskapsrike og tar initiativ som drar oss i riktig retning, avslutter Warloe.