Forte Digital lanserer Forte Advice med dansk tungvekter

Fra venstre: Jesper Nørding, John Kårikstad, Mille Klink
Fra venstre Jesper Nørding, John Kårikstad, Mille Klink
Tidligere i år ble det klart at konsulentselskapet Forte Digital tar med seg suksessen til Tyskland. Nå fortsetter gasellevinneren internasjonaliseringen med et fremstøt i Danmark sammen med konsulentselskapet Advice. Målet er å skape et europeisk nettverk med de klokeste digitale hodene.

– Internasjonalisering har vært en del av Forte Digitals planer helt siden selskapet ble startet tilbake i 2017. Målet er å gjenskape den suksessen vi har hatt i Norge også i Danmark. Advice er virkelig en tungvekter og etablert merkevare i Danmark, og er en perfekt match for oss, forteller Forte-gründer og daglig leder John Kårikstad.

Sammen med Forte Digital skal Advice skille ut sin digitale enhet i et nytt selskap, med 50/50 eierskapsfordeling.Selskapet har fått navnet Forte Advice og skal bygges opp til en fullintegrert leverandør av teknologi, design og strategisk rådgivning.

Les mer om Forte Advice

altText

Komplementær kompetanse

Advice har levert digitale markedsførings- og kommunikasjonstjenester for danske kunder i mer enn 30 år og er i dag 120 ansatte. Ansatte i avdelingen som leverer teknologi og digitale tjenester flyttes nå over til Forte Advice.

Selskapet hadde i 2021 en omsetning og resultat på henholdsvis 153 og 25 MDKK. Mille Klink, CEO i Advice, er imponert over Forte Digitals vekst og påpeker at det er stor etterspørsel etter digitalkompetanse i det danske markedet.

– Advice har en sterk posisjon i Danmark og en eksisterende digital forretning med et stort potensial. Forte Digital kommer med dyp teknologisk kompetanse og leveransemodell som matcher vår. De har en unik tilnærming til kundene og et tungt teknologimiljø på tvers av Oslo, Krakow og Berlin, sier Klink.

Mille Klink

Et europeisk nettverk

Kårikstad forteller at Forte Digital har som mål å skape et europeisk nettverk bestående av de klokeste hodene innen teknologi, design og strategi. Samtidig påpeker han at Danmark, i likhet med Norge, har underskudd på teknologikompetanse. 

– Vi har komplementær kompetanse på tvers av selskapene. Jeg er sikker på at denne ekspansjonen også vil bidra til å skape gode synergier på tvers av Norge, Polen, Tyskland og Danmark – og at dette vil komme kundene og våre ansatte til gode. Tilgangen på teknologikompetansen i Polen har vært avgjørende for den suksessen vi har hatt i Norge. Jeg er trygg på at dette oppsettet også vil være en katalysator for vekst og lønnsomhet i Danmark, sier Kårikstad.

John Kårikstad