Relevans 2021

altText
altText
Dato
20-10-2021
Sted
Vika kino, Oslo

Relevans 2021 er over for denne gang. Vi sees på Relevans 2022!

Relevans er en årlig heldagskonferanse arrangert av Forte Digital. Relevanskonferansen er en møteplass for ledere og beslutningstagere som brenner for gode digitale løsninger, smart bruk av data og brukeropplevelser i verdensklasse – og som vil lære og bli inspirert av andre i bransjen.

Fysiske plasser til Relevans 2021 er nå fullt. Det er dermed kun mulig å melde seg på digitalt.

Relevans 2021: Hva er status på den datadrevne organisasjonen?

De fleste organisasjoner har i dag som mål å bli enda bedre på å utnytte dataen de sitter på. Sannheten er nemlig at å være datadrevet ikke lenger er et fortrinn, men en forutsetning for å lykkes med digital transformasjon. 

Ifølge regjeringen anslås det at norsk dataøkonomi utgjør en årlig verdiskaping tilsvarende 150 milliarder kroner og en sysselsetting på hundre tusen arbeidsplasser i 2020. Uavhengig av bransje eller størrelse står beslutningstagere dermed overfor en rekke fremvoksende utfordringer for å forbli konkurransedyktige;

  • de må forstå samspillet mellom teknologi og forretningsutvikling
  • kjenne sine kunder og tilby relevante kundeopplevelser
  • sikre datakvalitet og tilgang på relevant data
  • samtidig som man må bygge robuste organisasjoner og tilegne seg nødvendig kompetanse.  

På Relevans 2021 vil du lære mer hvordan den datadrevne organisasjonen står i sentrum for å nå disse målene.

Men hva betyr det egentlig å være datadrevet og hva kan vi lære av de som virkelig er blitt digitalt modne organisasjoner? Hva kjennetegner de som har lykkes med å bruke data smart og hvilke krav stiller det til deg som leder?

Dette er noen av spørsmålene vi stiller på Relevans 2021.

Tidspunkt: 08.00-16.00, 20. oktober 2021

Sted: Vika kino, Oslo

Pris: Gratis!

Fysiske plasser til Relevans 2021 er nå fullt. Det er dermed kun mulig å melde seg på digitalt.

Se påmeldingsskjema under.

Foredragsholdere

  • Alexander Haneng

    Alexander Haneng

    Direktør for Digital Innovasjon, Posten Norge

  • Jorunn Øyna

    Jorunn Øyna

    Strategy & Consulting Director, Forte Digital

  • Christoffer Hærnes

    Christoffer Hærnes

    Rådgiver og investor, Hernæs Consulting

  • Liv Dingsør

    Liv Dingsør

    Daglig leder, Digital Norway

  • Fæbrik: Jenny Skavlan, Mari Nordén, Ingrid Lys Visne og Ingrid Bergtun

    Fæbrik

    Jenny Skavlan, Mari Nordén, Ingrid Vik Lysne og Ingrid Bergtun

  • Thomas Becke

    Thomas Becke

    Fagdirektør analyse og utvikling, Husbanken

  • Morten Goodwin

    Dr. Morten Goodwin

    Professor i informatikk, Universitetet i Agder

  • Monica Beate Tvedt

    Monica Beate Tvedt

    Teknologidirektør, Forte Digital

  • Marianne Otterdahl Møller

    Marianne Otterdahl Møller

    Vice President Marketing, Flokk AS

  • Kine Lauritzen Maarud

    Kine Lauritzen Maarud

    Produktsjef, Gyldendal Akademisk

  • Kristin Bigseth

    Kristin Bigseth

    Direktør Innovasjon og Digitalisering av kundeopplevelsen, NorgesGruppen

  • Jørn Mjøster

    Jørn Mjøster

    Head of Data Science, Posten/Bring

  • Anne Bache Dahl

    Anne Bache Dahl

    Konseptansvarlig netthandel, Meny

  • John Kårikstad

    John Kårikstad

    Daglig leder, Forte Digital

  • Sondre Støyva

    Sondre Støyva

    CFO, Material Mapper

  • Caroline Kolbeinsen

    Caroline Evjenth Kolbeinsen

    Stategisk rådgiver, Forte Digital

Program

  • 6:15: - 7:00:

    Registrering og kaffe med enkel frokost

    Coffee

    -

    altText
  • 7:00: - 7:15:

    Velkommen til Relevans 2021

    Arild Bjørn-Larsen

    Alexander Haneng, konferansier og Arild Bjørn-Larsen, markedsdirektør i Forte Digital ønsker velkommen til Relevans 2021.

    altText
  • 7:15: - 7:30:

    Hva skjer med organisasjonen og strategien når «alt er digitalt»? - Jorunn Øyna, Forte Digital

    Jorunn Øyna

    Om foredraget:

    De fleste virksomheter har forstått at nye forretningsmodeller og digitale tjenester er kommet for å bli. Likevel er det mange virksomheter som er usikre på hvor de skal begynne, eller opplever at det er for stor avstand mellom strategi og gjennomføring. På Relevans 2021 stiller vi spørsmålet: Hva skal egentlig til for å bli en fremtidsrettet organisasjon hvor de digitale tjenestene er en integrert del av virksomheten? I dette foredraget vil du både få innblikk i noe av den nyeste forskningen på området, og bli kjent med noen verktøy du kan ta i bruk for å komme deg ut av startblokkene. 

    Om Jorunn Øyna:

    Jorunn er Direktør for Strategi og rådgiving i Forte Digital. Hun kommer nettopp fra OBOS hvor hun de siste årene har bygget opp og ledet avdelingen med ansvar for OBOS’ digitale kundetjenester. Jorunn er en strateg og leder med erfaring fra en rekke store selskaper i privat og offentlig sektor. Hun er vant til å jobbe tett med toppledelse så vel som med tverrfaglige team, og brenner for å få ledere og ansatte i ulike fagdisipliner til å forstå hverandre.

    altText
  • 7:30: - 8:15:

    Hemmeligheten bak datadreven kunstig intelligens - Morten Goodwin

    Morten Goodwin

    Om foredraget:

    Kunstig intelligens er dataprogrammer som trenes opp med data, og vi hører ofte at slike algoritmer blir virkelige gode med tilgang på enorme datamengder. Sannheten er at god datadrevet kunstig intelligens er mye mer enn tilgang på massive mengder data. Det handler om å forstå hvilken verdi som ligger i dine data, sikre at kvaliteten og relevansen er høy, og å tørre å la algoritmene utnytte dataenes fulle potensiale. På Relevans 2021 vil Morten Goodwin avsløre hemmeligheten bak virkelig god datadreven kunstig intelligens, og dermed nøkkelen for å få datadrevne organisasjoner til å lykkes.

    Om Morten Goodwin:

    Dr. Morten Goodwin er professor ved Universitet i Agder, nestleder på senter for forskning på kunstig intelligens, chief scientist på AI:hub, leder norsk senter for bildebehandling og maskinlæring, og professor 2 ved OsloMet.

    altText
  • 8:00: - 8:30:

    Pause

    -

    -

    altText
  • 8:30: - 9:00:

    Hvordan kan vi realisere sirkulærøkonomien ved hjelp av data? - Material Mapper

    Sondre Støyva

    Om Foredraget:

    Byggebransjen har lenge vært en versting innen CO2-utslipp, hvor alt av avfall ender på deponier og alt handles nytt. For å gjøre denne bransjen sirkulær må gjenbruk av bygningsmaterialer gjøres i omfattende skala. Skal dette skaleres behøves det en infrastruktur på plass. Material Mapper kommer til Relevans 2021 for å snakke om hvordan de nå bygger en global infrastruktur for dette ved hjelp av data.

    Om Sondre Støyva, CFO i Material Mapper:

    Sondre har bakgrunn fra finansmarkedet, eiendom, start-ups. Med-gründer og investor i flere suksessfulle start-ups bla. delaktig i Kaupang Krypto som ble solgt til svensk-noterte Arcane Crypto. Vært med i oppstarten som styreleder i Vardalife hvor de har utviklet og solgt verdens første skuddsikre telt i samarbeid med det norske forsvaret. Han er utdannet innen innovasjon og entreprenørskap med etterutdanninger fra MIT innen AI, Machine Learning samt IoT.

    altText
  • 9:00: - 9:15:

    Kundesentrisk og datadrevet produktutvikling: Klimatjenesten i Trumf - NorgesGruppen

    Kristin Bigseth

    Om foredraget:

    Kristin Bigseth, Direktør Innovasjon og Digitalisering av kundeopplevelsen i NorgesGruppen og William Kristensen, Data scientist i Forte Digital skal på Relevans 2021 fortelle mer om Trumfs hele nye tjeneste: Klima- og kostholdsinnsikten.

    NorgesGruppen lanserte i august 2021 en klimainnsikt for alle Trumf-medlemmer. Innsikten er basert på klimaavtrykk utarbeidet i samarbeid med forskningsinstituttet RISE og er en del av NorgesGruppens nye bærekraftstrategi. Målet er at det skal bli enklere for kundene å gjøre mer klimavennlige innkjøp.

    altText
  • 9:15: - 9:30:

    Hvordan takle millioner av produktvariasjoner, og en bransje i endring? - Flokk

    Marianne Otterdahl Møller

    Om foredraget:

    Med 189 produktfamilier i konsernet, der alle produkter kan personaliseres etter kundens smak og behov, måtte Flokk finne en smart måte å vise frem produktspekteret samt tilrettelegge for e-handel. Med mål om å nå nye målgrupper, være tilstede der kundene ønsker å møte oss, og samtidig sikre intern effektivitet var kontroll på produktdata første prioritet. Marianne kommer til Relevans 2021 for å snakke om hvordan Flokk nå møter den digitale transformasjonen av møbelbransjen med nye verktøy for personalisering, visualisering og bestilling.

    Om Marianne Otterdahl Møller:

    Marianne er Vice President Marketing i Flokk og har ansvar for markedsføring og digital utvikling. Flokk har 9 merkevarer innen møbler til kontor- og møtelokaler og selger produkter i mer enn 80 land. Marianne har i 18 år jobbet i skjæringspunktet mellom design, teknologi og kommunikasjon, både på kundesiden og i byrå - både i Norge og internasjonalt.

    altText
  • 9:30: - 10:30

    Lunsj

    -

    -

    altText
  • 10:30 - 11:00

    Teknologi + søm = et mer bærekraftig klesforbruk - Fæbrik

    Jenny Skavlan

    Om foredraget:

    Gjennom å ta et eldgammelt håndverk fra fortiden inn i fremtiden med nye digitale løsninger, gjør Fæbrik det enkelt og gøy å lære å sy. Fæbrik kommer til Relevans 2021 for å snakke om hvordan de sammen med Forte Digital har utviklet Pætti - et verktøy hvor du kan designe ditt eget drømmeplagg og deretter sy det selv.

    Foredragsholdere:

    Jenny Skavlan, Mari Nordén, Ingrid Vik Lysne og Ingrid Bergtun

    altText
  • 11:00 - 11:15

    Fra hypotese til suksess: Hvordan Gyldendal bygget et nytt produkt på brukernes premisser - Kine Lauriten Maarud & Caroline Kolbeinsen

    -

    Om foredraget:

    Gyldendal Akademisk snur utvikling og produksjon av læringsmateriell til å bli mer kundesentrisk, fleksibelt og dynamisk. Innsikt og kunnskap endrer seg raskere enn en bok kan komme ut av trykken. Studentene stiller andre krav til læringssituasjonen, og ved hjelp av Riktig bygger vi en plattform som setter oss i stand til å møte dette behovet. Dette er tema for Gyldendals foredrag på Relevans 2021.

    Om foredragsholderne:

    Kine Lauritzen Maarud er produktsjef for Riktig, Gyldendals nye digitale læringsressurs for studenter i høyere utdanning. Hun har master i didaktikk og organisasjonslæring, og lang erfaring fra kommunikasjons- og markedsføringsarbeid. Gjennom tett dialog med brukerne, god bransjeforståelse og stort fokus på kundetilfredshet har hun bidratt til at Gyldendal nå kan tilby landets studenter helt nye måter å lære på.

    Caroline Evjenth Kolbeinsen jobber i Forte Digital som strategisk rådgiver sammen med blant annet Gyldendal Akademisk. Med sin bakgrunn som Siviløkonom og med over 20 års erfaring fra salg, kommunikasjon og digital produktutvikling jobber hun i tett partnerskap med kunden for å avdekke kundens kunders behov. Sammen med Gyldendal Akademisk har Caroline identifisert nøkkelbehov hos hovedmålgruppene og tatt frem en digital løsning som kan endre måten Gyldendal Akademisk samhandler med sine kunder i fremtiden.

    altText
  • 11:15 - 11:30

    MENY Matkanalen: Å vinne kunden - Anne Bache Dahl

    -

    Om foredraget:

    Anne Bache Dahl vil fortelle mer om hvordan MENY jobber langsiktig for å bli det største og mest foretrukne nettstedet for mat. Det handler om å forstå kunden og deres kundereise, samt å skape det beste innholdet i kombinasjon med de smarteste løsningene og tjenestene. MENY ønsker at kundene skal handle i deres butikker, enten om de velger å handle fysisk i butikk eller velger å få maten levert på døren fra MENY Nettbutikk. Fornøyde kunder blir lojale, og lojale kunder gir MENY muligheten til å videreutvikle personaliserte tjenester enda mer. Meny kommer til Relevans for å snake om hvordan man best klarer å møte kunden på relevant sted i kundereisen med relevante løsninger og tjenester, er den som vinner i kampen om kunden.

    Om foredragsholder:

    Anne Bache Dahl er ansvarlig for konseptutvikling og konvertering i MENYs nettbutikk. Hun styrer et utviklingsteam som, basert på data og kundeinnsikt, jobber for å tilby de beste og mest kundevennlige løsningene for netthandel av mat, som både kundene og MENY ønsker seg. Anne har lang erfaring med digital tjenesteutvikling i MENY og Norgesgruppen og brenner for personaliserte, relevante, effektive og sømløse handleopplevelser på tvers av kundens digitale enheter.

    altText
  • 11:30 - 12:00

    Smart bruk av data i Posten/Bring - Jørn Mjøster

    -

    Om foredraget:

    Hvordan bruker Posten/Bring data (maskinlæring) til å predikere når vi leverer og avvik underveis. Kan vi bruke data til å predikere utslipp på dine pakker? Det er et av spørsmålene Posten stiller på Relevans 2021.

    Om foredragsholder:

    Jørn Mjøster er Head of Datascience i Posten/Bring. Han har 30 års erfaring innen BI- og virksomhetsarkitektur. Jørn brenner for digitalisering og hvordan virksomheter kan bruke data til å skape gode kundeopplevelser. Hver dag jobber han målrettet mot at Posten/Bring kan bli bedre på å utnytte data til å skape gode kundeopplevelser.

    altText
  • 12:00 - 12:15

    Pause

    -

    Pause med kaffeservering

    altText
  • 12:15 - 12:30

    Panelsamtale: Hva er status på den datadrevne organisasjonen?

    -

    Alexander Haneng leder panelsamtale med:

    • Christoffer Hærnes: Investor, styremedlem og rådgiver
    • Jorunn Øyna, Direktør for Strategi og rådgiving i Forte Digital.
    • Thomas Becke, Fagdirektør analyse og utvikling i Husbanken
    • Hege Line, Chief Data Officer i Møller Mobility Group 
    altText
  • 12:30 - 1:00:

    Hvordan bygger du en IT-arkitektur som støtter en datadrevet organisasjon? - Forte Digital

    -

    Om foredraget:

    Alle virksomheter har store mengder data tilgjengelig, men ikke så mange klarer å utnytte verdien som ligger i disse dataene. En riktig og moderne IT-arkitektur er viktig for å gjøre organisasjonen datadrevet. Data kan for eksempel gi bedre beslutningsstøtte, bidra til økt topplinjevekst og fortjeneste, øke effektiviteten, og gi bedre og mer relevante kundeopplevelser.

    I Forte Digital snakker vi om Digitale Tjenesteplattformer som en IT-arkitektur som gjør det mulig å utnytte verdien i data på en smartere måte, samtidig som den gjør det mulig å utvikle digitale produkter og tjenester raskere og bedre. I dette foredraget skal vi på en enkel måte forklare hva en Digital Tjenesteplattform er. Dette er tema for Forte Digitals foredrag på Relevans 2021.

    Monica Tvedt, teknologidirektør og John Kårikstad, daglig leder i Forte Digital holder foredraget.

    altText
  • 1:00: - 1:15:

    Digitalisering i alle kanaler – hva betyr det egentlig? - DigitalNorway

    -

    Om foredraget:

    Norsk næringsliv og samfunnsliv er avhengig av at flere bedrifter evner å delta i omstillingen og innovasjonsarbeidet som skjer i de ulike bransjene og verdikjedene. Dette er en omstilling som i økende grad drives frem av digitalisering og bedrifters evne til å samle, prosessere og utnytte data og digitale teknologier for nye formål og nye løsninger.

    Men hva kreves av oss for at vi skal lykkes? Hvilken digital kompetanse trenger vi? Hvordan skal vi jobbe effektivt på tvers? Og hvordan skal vi få tilgang til relevante og anvendbare data i skala? Dette er noen av spørsmålene DigitalNorway stiller på Relevans 2021.

    Dette snakker Liv Dingsør fra DigitalNorway om – og gir deg også konkrete tips og tilgang til relevant kompetansinnhold som kan hjelpe deg i gang eller videre! 

    altText
  • 1:15: - 1:30:

    Oppsummering

    -

    Alexander Haneng og Arild Bjørn-Larsen oppsummerer Relevans 2021.

    altText

Sted

Spørsmål om konferansen? Ta kontakt

Les mer om våre prosjekter & tjenester