KIWI

Omnikanal, lojalitet og personalisering

Kunde

KIWI

Prosjekt

KIWI er landets nest største dagligvarekjede med over 700 butikker og 14.000 ansatte. I 2016 lanserte KIWI fordelsprogrammet KIWI PLUSS – som blant annet gir kundene 15 prosent Trumf-bonus på fersk frukt og grønnsaker. I dag får over 2 millioner KIWI PLUSS-kunder hjelp til å velge sunnere alternativer til hverdags.

I samarbeid med Forte Digital jobber KIWI med å skape de beste brukeropplevelsene for sine kunder. I sentrum for dette står KIWI PLUSS-appen.

  • År

    2021–pågående

    Fagområder

    • Technology
    • Consulting
    • Experience
    • Optimize

Oppgaven

“Kjapt, trygt og billig” er et velkjent slogan for de fleste nordmenn. For KIWI innebærer det å hjelpe kundene ta sunnere og bedre valg i hverdagen, samtidig som de beholder de laveste prisene. I samarbeid med Forte Digital ønsker KIWI å:

  • Øke attraktiviteten av lojalitetsprogrammet KIWI PLUSS (som er en del av Trumf)
  • Øke Trumf-omsetningen som skapes gjennom KIWI
  • Øke fokus på omnikanal, lojalitet og personalisering
  • Redusere friksjon i handleopplevelsen og skape en bedre “fygital” handleopplevelse
  • Videreutvikle KIWI PLUSS-appen 
  • Alternative text
  • Alternative text

Løsning

Forte Digital har i tverrfaglig team, bestående av teknologer, designere og leveranseleder, bidratt til iterativ utvikling av KIWI PLUSS-appen. Det innebærer ny teknisk struktur, innsiktsarbeid, strategisk rådgivning, grafisk design, samt kartlegging av kundereiser og sluttbrukerbehov.

Denne tverrfagligheten har ifølge KIWI selv vært avgjørende i videreutviklingen av de digitale løsningene.

I mars 2023 lanserte KIWI digitalt Trumf-kort i appen. Det har ført til økt trafikk og mindre friksjon i betalingsøyeblikket. Nå kan kundene som betaler med mobil, klokke eller kredittkort også spare Trumf-bonus ved å skanne digitalt Trumf-kort og slipper på den måten å være avhengig av fysisk Trumf-kort i butikkene.

  • Alternative text
  • Alternative text

Resultater

I KIWI PLUSS-appen kan kundene nå se hvor mye man har spart i bonus og hva man har spart på hvilke varer. De kan også få tilgang til alle sine kvitteringer på alle kjøp hos KIWI. For mer detaljer om KIWI PLUSS-appen se her.

Nøkkeltall:

  • «Bruk bonus i butikk» har økt med over 20 prosent fra februar 2022 til februar 2023
  • Daglige brukere av appen har økt med 75 prosent
  • Samtidig som totalt antall KIWI PLUSS-medlemmer har økt nesten 200.000 siden januar 2022

Les vår nye rapport

Omnikanal kundeopplevelse - På kundens premisser

Alternative text
Loading...

Kontakt oss

Skal vi bli bedre kjent?

Vi liker kaffe også, og tar gjerne en prat ☕️ Vennligst fyll ut informasjonen under, så hører du fra oss snart.

Alternative text
Loading...