KIWI
Omnikanal, lojalitet og personalisering
Kunde
KIWI
Prosjekt
KIWI er landets nest største dagligvarekjede med over 700 butikker og 14.000 ansatte. I 2016 lanserte KIWI fordelsprogrammet KIWI PLUSS – som blant annet gir kundene 15 prosent Trumf-bonus på fersk frukt og grønnsaker. I dag får over 2 millioner KIWI PLUSS-kunder hjelp til å velge sunnere alternativer til hverdags.
I samarbeid med Forte Digital jobber KIWI med å skape de beste brukeropplevelsene for sine kunder. I sentrum for dette står KIWI PLUSS-appen.
År
2021–pågående
Fagområder
- Technology
- Consulting
- Experience
- Optimize
Oppgaven
“Kjapt, trygt og billig” er et velkjent slogan for de fleste nordmenn. For KIWI innebærer det å hjelpe kundene ta sunnere og bedre valg i hverdagen, samtidig som de beholder de laveste prisene. I samarbeid med Forte Digital ønsker KIWI å:
- Øke attraktiviteten av lojalitetsprogrammet KIWI PLUSS (som er en del av Trumf)
- Øke Trumf-omsetningen som skapes gjennom KIWI
- Øke fokus på omnikanal, lojalitet og personalisering
- Redusere friksjon i handleopplevelsen og skape en bedre “fygital” handleopplevelse
- Videreutvikle KIWI PLUSS-appen
Løsning
Forte Digital har i tverrfaglig team, bestående av teknologer, designere og leveranseleder, bidratt til iterativ utvikling av KIWI PLUSS-appen. Det innebærer ny teknisk struktur, innsiktsarbeid, strategisk rådgivning, grafisk design, samt kartlegging av kundereiser og sluttbrukerbehov.
Denne tverrfagligheten har ifølge KIWI selv vært avgjørende i videreutviklingen av de digitale løsningene.
I mars 2023 lanserte KIWI digitalt Trumf-kort i appen. Det har ført til økt trafikk og mindre friksjon i betalingsøyeblikket. Nå kan kundene som betaler med mobil, klokke eller kredittkort også spare Trumf-bonus ved å skanne digitalt Trumf-kort og slipper på den måten å være avhengig av fysisk Trumf-kort i butikkene.
Resultater
I KIWI PLUSS-appen kan kundene nå se hvor mye man har spart i bonus og hva man har spart på hvilke varer. De kan også få tilgang til alle sine kvitteringer på alle kjøp hos KIWI. For mer detaljer om KIWI PLUSS-appen se her.
Nøkkeltall:
- «Bruk bonus i butikk» har økt med over 20 prosent fra februar 2022 til februar 2023
- Daglige brukere av appen har økt med 75 prosent
- Samtidig som totalt antall KIWI PLUSS-medlemmer har økt nesten 200.000 siden januar 2022
Les vår nye rapport
Omnikanal kundeopplevelse - På kundens premisser
Kontakt oss
Stine Balke
Delivery Manager stine.balke@fortedigital.com
Skal vi bli bedre kjent?
Vi liker kaffe også, og tar gjerne en prat ☕️ Vennligst fyll ut informasjonen under, så hører du fra oss snart.