John Kårikstad Oct 15, 2019

Hvis data er den nye oljen, trenger vi å bygge digitale plattformer

Du klikker på send, og kjenner igjen på det lille adrenalin-kicket det gir. «Din epost er nå på vei til 22.347 abonnenter», svarer mailsystemet. — Wo-hoo! jubler du inni deg. — Nå skal det bli liv i kassaapparatet!

24 timer senere sjekker du statistikken. Den er nedslående. 9,8% åpningsrate. 0,6% klikket på lenker i mailen. 1 person kjøpte noe. 225 avsluttet abonnementet.

«Hmm», tenker du. «Hvordan kan jeg gjøre disse epostene mer relevante for mottakerne slik at de føler at de får noe av verdi for dem?»

Du vet antagelig svaret selv.

Det handler om Relevans

For Per (52), med voksne barn, er ikke i markedet for bleier, uansett hvor mye væske de kan absorbere. Kari (34) kjøpte Volvo i fjor. Hun kommer nok ikke til å kjøpe en Tesla i år. Paret som bestilte sydentur i forrige uke blir bare irritert over restplasstilbudet til halv pris denne uken.

Per, Kari og alle vi andre utsettes daglig, for ikke å si timelig, eller minuttlig, for irrelevant markedsføring.

Det til tross for at du kanskje vet hvor gammel Per er, og når barna hans er født, at Kari nylig kjøpte Volvo, og at det unge paret snart sitter på flyet til Kreta og neppe svitjser til en restplass i Malaga.

Du vet, men du vet ikke hvordan du kan bruke det du vet.

Blowout

Data er den nye oljen, er det blitt sagt. Men noen ganger føles det som om vi lever i en konstant blowout hvor det regner seig og klissete olje ned over oss alle.

— Vi har ofte alle data for å være relevante for våre kunder, potensielle kunder, ansatte, medlemmer, studenter eller interessenter, sier John Kårikstad, CEO i Forte_ Digital. — Likevel mottar jeg og de fleste andre en kontinuerlig strøm av irrelevant informasjon som først og fremst er egnet til å skape irritasjon.

Den største utfordringen er den dype kløften som fremdeles eksisterer mellom de som eier virksomhetens kjernesystemer og de som gjerne vil bruke disse dataene på en måte som skaper større relevans for målgruppene.

— Kjernesystemene består ofte av en rekke ulike systemer som ikke alltid er godt integrert med hverandre, sier John. — Det kan være medlemssystemer, økonomi, CRM, HR-systemer, logistikk, og mye annet. Men det å få IT-avdelingen til å slippe deg inn i kjernesystemene hvor disse dataene ligger er omtrent like håpløst som å spørre dronningen av England om å få låne kronjuvelene for en helt spesiell natt på byen.

— Akkurat som i oljen trenger man en plattform, sier John Kårikstad. — Vi kaller det en digital tjenesteplattform.

markus-spiske-xekxE VR0Ec-unsplash (1)

Digital tjenesteplattform

Forte_ Digital har spesialisert seg nettopp på å bygge disse plattformene. Med Microsoft Azure sine skybaserte tjenester bygges det en buffer mellom kjernesystemer og sluttbrukerne, som typisk sitter i marked, kommunikasjon eller service-roller.

Disse plattformene baserer seg på standard teknologi, hvor Azure fra Microsoft er nøkkelen. Kjernedata fra kjernesystemene og interaksjonsdata fra kundene samles i en «datasjø». Rundt sjøen bygges det et gjerde som sikrer at identitets- og adgangskontroll ivaretas, og i sjøen svømmer det ikke fisk, men API-er — programmeringsgrensesnitt som forenkler utveksling og bearbeiding av data. API-ene gjetes av selvlærende kunstige intelligenser.

Sett data fri

En digital tjenesteplattform setter dataene fra kjernesystemene dine fri og inviterer dem til å møte data fra «virkeligheten». Tjenesteplattformen fungerer som en buffer mellom de tamme og disiplinerte dataene i kjernesystemene og de frittgående «ville» dataene som skapes av kundene selv gjennom deres atferd og bruk av systemene.

– Det er en vinn-vinn–situasjon. – Data i kjernesystemene vil bli av høyere kvalitet når kunden for eksempel fastslår at det er fødselsdatoen i medlemsregisteret som er den rette, ikke den i CRM. Da vil CRMen kunne oppdateres med korrekte data. Samtidig kan data fra kjernesystemene brukes til å skreddersy brukerens opplevelse helt ned til å lage en nettbutikk for hver enkelt kunde.

Relevans 2019

Du kan lære mye om digitale tjenesteplattformer og hvordan du kan bruke en slik plattform til å skape større relevans på konferansen «Relevans 2019» i slutten av oktober. Les mer om konferansen her.