John Kårikstad Mar 17, 2020

For oss har det viktigste vært å gjøre alt vi kan for at de ansatte skal ha det bra og holde seg friske. Forrige uke innførte vi hjemmekontor og stengte kontorlokalene våre. Og på nesten magisk vis kom vi over i en ny arbeidshverdag med nærmere 100 avdelingskontorer og nye rutiner over natten. På fredag hadde vi vår første videofredagspils med rekordstort oppmøte, denne uken er vi i «normal» drift med (online) møter og høy fart i kundeteamene våre. Lederne møtes hver dag på Teams for å oppdatere risikovurderingene, gå igjennom rutiner og rapportere inn fra prosjektene. Vi ser allerede at effektiviteten har gått opp, vi får jobbe mer konsentrert og har større fleksibilitet. Og møtene blir kortere og mer effektive.

Å jobbe remote er noe vi har god erfaring med allerede, med halvparten av våre ansatte i Krakow. Vi jobber tett sammen med våre kolleger i Krakow hele tiden, og vet derfor at dette fungerer veldig bra. Nå kjører vi remote i full skala for hele selskapet.

Det er mange som skriver om hvor viktig det er «å holde hjulene i gang». Dette støtter vi 100%, alle som kan bør kjøre videre som før. Det kommer snart en tid etter korona, da kommer det til å ta lengre tid å komme tilbake igjen om man bremser unødvendig mye nå.

Hverdagen kommer nok ikke til å bli helt som før, den kommer i hvert fall til å bli mer digital for alle. Nå er vi tvunget til å være digitale i mye større grad enn vi har vært tidligere, og de nye vanene kommer vi til å ta med oss videre. Vi får prøvd nye digitale tjenester og nye måter å jobbe på. Og vi ser at det fungerer. Vi har flere kunder som i disse dager opplever ekstrem vekst på nett, de kommer garantert ikke til å falle tilbake igjen til trafikken de hadde på nett før korona.

Vi tror på en bedre fremtid, hvor vi snart kommer tilbake til en «normal» hverdag igjen. Hvor vi reiser mindre og er mer bevisste på miljø og bærekraft. Vi kommer helt sikkert til å bli mer digitale, og benytte oss enda mer av digitale tjenester. Og så gleder vi oss selvfølgelig til å se alle våre ansatte og kunder igjen fysisk også, men vi skal bli bedre til å møtes enda oftere via skjerm også fremover.

Står vi sammen nå, kommer vi raskere tilbake!