Smart bruk av data for å bekjempe matsvinn

SPAR

Kunde

SPAR

Prosjekt

SPAR er verdens største supermarkedkjede med mer enn 12 000 butikker i over 40 land. I Norge forvaltes og driftes Merkevaren SPAR av Kjøpmannshuset Norge AS, NorgesGruppens største profilhus.

Forte Digital har sammen med SPAR laget en ny funksjon i SPAR-appen som gir kundene enkel tilgang og informasjon om nedprisede varer. Målet er å redusere matsvinn.

  • År

    2024–pågående

    Fagområder

    • Technology
    • Consulting
    • Experience

Oppgaven

FNs bærekraftsmål om å halvere det globale matsvinnet per innbygger og redusere avfall i produksjons- og forsyningskjeder innen 2030, legger et betydelig ansvar på dagligvarehandelen og bedrifter som NorgesGruppen.

Årlig kastes 1/3 av all mat i verden, og i Norge alene kastes det mer enn 450 000 tonn spiselig mat hvert år. Det utgjør 84,7 kg per innbygger. 

I 2023 fikk regjeringen forslagene fra Matsvinnutvalget for hvordan vi skal redusere matsvinnet. Ifølge rapporten haster det å få på plass tiltak hvis målet skal nås innen 2030.

Mot 2025 har SPAR satt seg ambisiøse mål om å redusere matsvinnet med hele 70 prosent.

Sammen med Forte Digital ønsket SPAR å utforske hvordan ny digital teknologi og smart bruk av data kunne bidra til redusert matsvinn, bedre kundeopplevelse og økt lønnsomhet.

Løsning

Forte Digital har sammen med SPAR utviklet en ny funksjon i SPAR-appen som lar kundene finne nedprisede varer som nærmer seg utløpsdato i de ulike butikkene.

Den nye funksjonen er en videreføring av SPARs prosjekt “restekjærlighet” der de ønsket å utforske hvordan de kunne prise ned og eksponere varer til kundene i butikk. Med den nye løsningen i appen har SPAR nå tilgjengeliggjort dataen fra “restekjærlighets-prosjektet” digitalt for kundene, slik at de ser hvilke varer som er priset ned, per butikk og per varelinje.

Den nye matsvinnløsningen omfatter samtlige SPAR- og EUROSPAR-butikker, og er en del av en større strategi for å redusere matsvinnet i Kjøpmannshuset, som inkluderer SPAR, EUROSPAR, Joker og Nærbutikken – alle kjedene tilhørende NorgesGruppen.

Matsvinnløsningen har bidratt til 8 millioner NOK i økt omsetning av nedprisede varer, sammenlignet med tall fra tilsvarende tidsperiode i 2023.

Resultater

Resultater siden tjenesten ble lansert 13. februar 2024, per mai 2024:

  • 90 000 brukere av tjenesten
  • 240 000 sesjoner av tjenesten
  • 55 prosent returnerende brukere
  • 8 millioner NOK økt omsetning av nedprisede varer, sammenlignet med tall fra tilsvarende tidsperiode i 2023

Kontakt oss

Les vår nye rapport

Omnikanal kundeopplevelse - På kundens premisser