Vi er i starten av en teknologisk revolusjon. Hva er din strategi?

William Kristensen

Vi lever i en tid hvor kunstig intelligens (AI) er i rask utvikling og mer tilgjengelig og brukervennligenn noen gang før. AI er ikke lenger forbeholdt store selskaper i Silicon Valley, men er i ferd med å bli en nøkkelfaktor for virksomheter av alle størrelser. Det er nå man må legge en strategi for å utnytte AI.

Lanseringene av ChatGPT, DALLE-e og nylig GPT-4 markerer milepæler i utviklingen av AI-teknologi. Fremskrittene har ført til at bruksområder for AI-teknologi har blitt allemannseie og fått stor oppmerksomhet. Alle virksomheter vil før eller siden bli påvirket av AI, uansett bransje eller størrelse. Vi står i en teknologisk revolusjon som vil forme samfunnet, næringslivet og enkeltmennesker i tiden som kommer. 

AI er ikke lenger forbeholdt store selskaper i Silicon Valley, men bedrifter av alle størrelser.

Økende datamengder, bedre maskiner og ny forskning har gjort at AI-teknologi har utviklet seg raskt.Det er enklere enn noen gang å benytte seg av AI-verktøy og utvikle egne løsninger basert på teknologien. Med AI som katalysator, kan bedrifter optimalisere driften, løse komplekse problemer og skape innovative muligheter. AI er ikke lenger forbeholdt store selskaper i Silicon Valley, men bedrifter av alle størrelser.

Språkmodellene er fantastiske til å skrive kode, lage kreative og faglige tekster, gjøre analyser eller komme opp med forretningsstrategier og markedsføringsidéer. Mulighetene er mange. En undersøkelse fra Fishbowl viser at så mange som 43 prosent av amerikanske “hvitsnipparbeidere” bruker chatbotter daglig for å løse ulike arbeidsoppgaver. Å legge til rette for at ansatte kan utforske og bruke denne typen teknologi i jobbsammenheng, tror jeg er både klokt og nødvendig.

La de ansatte stå i sentrum for utviklingen

Å sette begrensninger på hvordan folk kan bruke AI-teknologi, som JPMorgan Chase og italienske myndigheter har gjort, er for meg lite fornuftig, gammeldags og ikke minst en dårlig strategi dersom man skal holde seg relevant i fremtiden. For å fremme innovasjon bør alle virksomheter ha en strategi og policy som legger til rette for at ansatte kan utforske ny teknologi, ikke bare for å løse arbeidsoppgaver på en smartere og mer effektiv måte, men også for å generere nye idéer som kan skape konkurransefortrinn. AI har kommet for å bli. Da er det bedre å finne gode bruksområder enn å forby bruken.

Samtidig må man ha et bevisst forhold til ulike problemstillinger knyttet til dagens web-baserte AI-tjenester, som ChatGPT. Personvern, etikk og informasjonspålitelighet må stå i sentrum når disse tjenestene skal videreutvikles. Web-baserte AI-tjenester er i gråsonen når det gjelder GDPR og Schrems-II lovgivningen. Dersom en kommersiell aktør laster opp persondata gjennom for eksempel ChatGPT, er dette et brudd på personvernforskriften. Chatbotter er ikke digitale leksikon, men språkmodeller som “gjetter” neste ord basert på sannsynlighet og dataen den er trent på. Det betyr at de også kan ta feil, selv om de argumenterer på en tilsynelatende selvsikker måte.

Legg en strategi for AI – i dag!

Som leder bør du allerede nå utforske hvordan AI vil påvirke din virksomhet. Om et selskap ønsker å bruke AI i drift, logistikk eller i utvikling av personaliserte digitale tjenester, bør man ta hensyn til at ferdigtrente chatbotmodeller er tilgjengelige og kan spesialtilpasses med egne data, tilpasset virksomhetsbehov.

Disse modellene kan lastes opp og benyttes på egne servere eller skytjenester og tilgjengeliggjøres i egne grensesnitt. På den måten overholdes GDPR, modellene spesialtilpasses etter selskapets behov slik at man trygt kan bygge interne og eksterne tjenester, produkter og løsninger som baserer seg på AI. Her er det kreativitet og fantasi som setter grensene, ikke teknologien.

Oppsummert:

  1. Alle virksomheter bør ha en strategi for å utnytte AI.
  2. AI har aldri vært mer tilgjengelig og lettere å jobbe med. Bruksområder handler mer om fantasi og kreativitet enn teknologisk mulighetsrom.
  3. Tilgang og kontroll på egen data er en forutsetning.
  4. Start i det små. Alt trenger ikke løses på en gang, det viktigste er å komme i gang.

Vi er i starten av en teknologisk revolusjon. Hvor langt har du kommet med din AI-strategi?

Ta kontakt om du ønsker hjelp med utforskje hvordan AI kan påvirke din virksomhet.

Relatert innhold

Skal vi bli bedre kjent?

Vi liker kaffe også, og tar gjerne en prat ☕️ Vennligst fyll ut informasjonen under, så hører du fra oss snart.