Dette har skjedd så langt i 2023

John Kårikstad

Sommeren er endelig her, som betyr ferietid for de fleste av oss. Jeg ønsker å dele noe av det som har skjedd i Forte så langt i år, etter å ha lagt bak oss et innholdsrikt første halvår av 2023.

God start for Forte Optimize

I januar ble det klart at vi hentet Agnete Tøien Pedersen som leder til Forte Optimize, vår nye satsning på datadrevet digital markedsføring. Agnete har en imponerende bakgrunn, med over 15 års erfaring innen markedsføring og forretningsutvikling, og kom fra stillingen som direktør for Kahoot's markedsplass. Siden oppstarten har Forte Optimize vært en kjempesuksess for oss, med nye kunder og mange dyktige fagfolk på plass. Forte Optimize er en viktig del av strategien til Forte om å være en vekstpartner. Vi er sikre på at Agnete og teamet hennes vil levere imponerende resultater for våre kunder.

Nye styremedlemmer

I vinter ønsket vi også to nye styremedlemmer velkommen til Forte Digital. Pål Wibe og Jørgen Normann-Larsen er nå en del av styret i selskapet og er en del av vår økte satsning på netthandel og varehandel. Med mer enn 40 års erfaring mellom seg innen varehandel, vil Pål og Jørgen tilføre verdifull ekspertise til selskapet. Vårt mål er å bli en bransjeledende leverandør av datadrevne kundeopplevelser, digitale plattformer og netthandelsløsninger. Med Pål og Jørgen på plass er vi bedre rustet til å være en vekstpartner for både gamle og nye kunder.

Fra venstre: Jørgen Normann-Larsen, Pål Wibe, John Kårikstad

Internasjonal ekspansjon

I 2022 ble det kjent at vi tar Forte med til Danmark og Tyskland. I januar i år styrket vi vår kompetanse ytterligere gjennom oppkjøpet av to ledende digitale selskaper i Berlin. Vi har fått gleden av å ønske digitalbyrået Webfox og det digitale produktstudioet PizzaPizza velkommen til Forte-familien.

Vårt mål er å bli bransjeledende innen digital produkt- og tjenesteutvikling, og gjennom dette oppkjøpet er vi bedre rustet til å hjelpe tyske kunder med skalering og vekst. Vi er utrolig begeistret over denne muligheten og ser frem til å samarbeide med det nye talentfulle teamet som har sluttet seg til oss.

Forte Digital i Tyskland

Nye selskaper i Forte Incubator 

Mye spennende skjedde også i Forte Incubator i løpet våren og forsommeren. I mai ble det klart at vi går inn på eiersiden i FRIIO, en ny app for hytteeiere. Målet er å bli størst på fritidsboligtjenester i Norden. FRIIO er en del av vårt inkubatorprogram, som i dag også består av startsups som EVI og LOOPING. Vi er alltid på utkikk etter spennende selskaper å jobbe med, særlig de som jobber med ny teknologi og bærekraft. Markedet FRIIO jobber i er stort, men det er ikke digitalisert enda. Det er med andre ord et stort potensial for nye digitale tjenester.

Nye satsningsområder 

2022 ble et meget solid år for Forte Digital. I fjor økte vi omsetningen med over 53 prosent til 284 millioner kroner. Som alle andre i bransjen ser vi også et mer utfordrende marked drevet frem av globale makrosvingninger i økonomien.

Til tross for det ser jeg fortsatt optimistisk på markedet. Digitalisering er en strukturell trend. Det betyr at det må fortsettes å investere i ny digital teknologi for å skape innovasjon, vekst og konkurransekraft i fremtiden. Som en av Norges ledende leverandører av tverrfaglige team og tjenester innen digitalisering, skal Forte Digital stå i sentrum for denne utviklingen, både i privat og i offentlig sektor.

Vi skal fortsette satsningen på netthandel og retail og leverer gode resultater for våre strategiske partnere på disse områdene. Jeg vil tørre å påstå at Farmasiet og NorgesGruppen nå er to av landets ledende selskaper innen smart bruk av data, netthandel og data-drevne kundeopplevelser.

Vi skal også satse mer innen havnæringen og industri. I 2022 startet vi et samarbeid med Måsøval på utvikling av en ny dataplattform. Måsøval har helt siden 1973 vært pionerer innen norsk havbruk og deltatt i utviklingen av en lang rekke selskaper innen havbruksnæringen i Trøndelagsregionen. Som strategisk partner med Måsøval jobber vi nå med en rekke spennende prosjekter med fokus på bærekraft og digitalisering av virksomheten, der smart bruk av data er en sentral del av dette.

Måsøval ønsker enda bedre innsikt for å ta gode beslutninger, økt automatisering og bedre samarbeid og kommunikasjon i sin operasjonelle drift.

Offentlig sektor er også et nytt satsningsområde for oss. Sammen med offentlig sektor skal vi utvikle digitale produkter og tjenester som innbyggerne faktisk trenger og vil ha. Vi skal bidra til en mer effektiv offentlig sektor, mer verdiskaping i næringslivet og ikke minst en enklere hverdag for folk flest.

Til slutt ønsker jeg å takke alle våre kunder og partnere for deres tillit og støtte. Vi er takknemlige for de spennende prosjektene vi har hatt gleden av å jobbe med, både med gamle og nye kunder så langt i år. Deres engasjement og utfordringer inspirerer oss til stadig å forbedre oss og levere innovative løsninger som bidrar til å oppnå deres mål. Vi ser frem til å fortsette dette samarbeidet og utforske nye muligheter sammen.

Jeg ønsker dere alle en fantastisk sommer med familie og venner. Ta vare på hverandre og nyt en velfortjent avkobling. Vi ser frem til å møtes igjen etter sommeren med fornyet energi og enda større ambisjoner som skal nås.

Med vennlig hilsen,

John Kårikstad, CEO i Forte Digital.