Pål Wibe og Jørgen Normann-Larsen blir nye styremedlemmer

Pål Wibe og Jørgen Normann-Larsen inntar styret i Forte Digital. De nye styremedlemmene er en del av en forsterket satsning på netthandel og varehandel.

Pål Wibe og Jørgen Normann-Larsen blir styremedlemmer i Forte Digital. Tidligere XXL-sjef Pål Wibe, er imponert over den sterke veksten og satsningen på datadrevne kundeopplevelser.

– Som en «retail nerd» synes jeg det er spennende å jobbe med et selskap som er ledende innen datadrevne kundeopplevelser og netthandel. Forte Digital har virkelig lykkes med sin modell som digital vekstpartner både nasjonalt og nå internasjonalt. Måten de utvikler digitale produkter og tjenester for noen av Norges største virksomheter vitner om det, sier Wibe. 

Alternative text

Han får støtte fra Jørgen Normann-Larsen som i dag er markedsdirektør i Meny. Meny er en av NorgesGruppens kjeder, som også er Forte Digitals største kunde.

– Jeg takket ja til å være med i styret fordi Forte Digital er en viktig strategisk partner av NorgesGruppen, og kompetansen de bidrar med for å utvikle fremtidens kundeopplevelser og lojalitetsprogrammer for våre dagligvarekjeder er veldig viktig for oss. Dagligvarehandel er en bransje som vil oppleve økt digitalisering i tiden fremover. Med Forte Digital som strategisk partner er vi godt rustet til å møte denne utviklingen, sier Normann-Larsen.

Alternative text

Økt digitalisering i varehandel

Forte Digital har i dag selskaper som NorgesGruppen, OBOS, Farmasiet og Flokk på kundelisten. Selskapet omsatte for 153 MNOK i 2021 og gikk i fjor internasjonalt med etableringer av kontorer i Tyskland og Danmark.

Gründer og daglig leder John Kårikstad forteller at de to nye styremedlemmene blir et viktig tilskudd i selskapets satsning på retail og netthandel.

– Pål og Jørgen har mellom seg mer enn 40 års erfaring innen varehandel og vil med det ha svært mye verdifull erfaring å tilføre selskapet. Vi har som mål å bli en bransjeledende leverandør av datadrevne kundeopplevelse, digitale plattformer og netthandelsløsninger. Med Pål og Jørgen på plass er vi bedre rustet til å bli en vekstpartner for gamle og nye kunder, sier Kårikstad.

Alternative text

Kårikstad og Wibe tror at digitaliseringen inne varehandel vil fortsette med uforminsket styrke. De peker på internasjonal konkurranse, nye krav fra kundene og digitale plattformer som drivende for utviklingen.

– Det må satses mer på digitalisering i alle virksomheter, uansett bransje, om man vil effektivisere, beholde konkurransekraft eller grepet om kundene. Det er nå butikkene innen vare- og detaljhandel må satse på netthandel om de skal forbli lønnsomme og konkurransedyktig, særlig i møte med internasjonal konkurranse. Samtidig vokser det frem en generasjon “digital natives” som vil utgjøre brorparten av butikkenes kundegrunnlag innen få år. 

– Jeg er helt sikker på at netthandelen vil øke i tiden fremover. Digital plattformer som samler inn data slik at kundene får skreddersydde og personaliserte kjøpsopplevelser i nettbutikk, blir avgjørende for utviklingen. Forte Digital er eksperter på digitale plattformer og er i norsk sammenheng ledende innen netthandel og datadrevne kundeopplevelser, legger Wibe til.