Ny strategisk rådgiver: – Vi skal bli ledende partner innen digital transformasjon

Petrus Eide og Jorunn Øyna
Forte Digital har ansatt Petrus Eide som ny strategisk rådgiver. Ansettelsen er en del av vår nye satsning på digital transformasjon og endringsledelse.

Petrus har mer enn 20 års erfaring som rådgiver innen teknologi, forretning og organisasjonspsykologi. Han de siste 15 årene drevet sin egen konsulentvirksomhet der han har jobbet med kunder som Hafslund, DNB og Bama. Han peker på den unike lærings- og samarbeidskulturen i Forte Digital som avgjørende for at han valgte å takke ja til jobben.

– Allerede tidlig i de første møtene med Forte Digital skjønte jeg at dette var en arbeidsplass jeg ville trives på. Forte har virkelig klart å skape en kultur for kunnskapsdeling og læring. Jeg opplever at denne kulturen gjennomsyrer hele selskapet og ikke minst hvordan man jobber med kundene, forteller Eide om hvorfor han valgte å takke ja til jobben i Forte Digital.

Petrus Eide

– Man må forstå helhetsperspektivet

Forte Digital går nå i gang med en ny storsatsing innen digital transformasjon. Jorunn Øyna, leder for strategi og rådgivning i Forte Digital, forteller at satsningen kommer som et resultat av økt etterspørsel i markedet.

– Det handler om å forstå helhetsperspektivet når man skal gå i gang med en større digital transformasjonsprosess. Da trenger man ikke bare teknologer, men også de som har sterk forretningsforståelse, som kan utfordre og omsette strategi, data og innsikt til konkrete problemer som kan løses. Med Petrus på plass er jeg sikker på at vi vil bli enda bedre strategisk partner for våre kunder, sier Øyna.

altText

Hun får støtte fra Petrus som mener at norske virksomheter må tenke nytt rundt investeringer i teknologi og større innovasjonsprosjekter. Hans budskap til virksomheter som vil lykkes med digital transformasjon er tydelig.

– Ikke glem at man også må jobbe med forretnings- og organisasjonssiden når man skal gå i gang med større transformasjonsprosjekter. Ny teknologi er fantastisk, men man må ikke glemme at det er helt avgjørende å jobbe med forretningsutvikling, organisasjon, metode og prosess om man virkelig skal få fart på den digitale transformasjonen, forteller Eide.

– Å skape en fremtidsrettet virksomhet er en forutsetning for å lykkes med digital transformasjon, legger Øyna til.

En fremtidsrettet virksomhet

Hun peker på en studie fra MIT som fremhever fem kjennetegn ved virksomheter som er “FutureReady”. En fremtidsrettet virksomhet:

  • fokuserer både på sømløse kundeopplevelser og effektiv drift
  • utvikler modulære tjenester gjennom en fleksibel arkitektur
  • ser på data som en strategisk verdi og gjør dem tilgjengelig for alle ansatte
  • er klar for å lede eller delta i et økosystem – samarbeider tett med partnere og forstår at man ikke kan løse alt selv
  • gjør seg klar for stadig nye endringer gjennom å bygge kompetanse og skape en kultur for deling og kontinuerlig læring

Last ned vår rapport "Hva skjer med strategien når alt er digitalt?"

Forte Consulting rapport

– Skal du oppnå dette må du ha en klar visjon, som ansatte og kunder kan kjenne seg igjen i og være klar til å endre den når du får ny innsikt. Det er nettopp dette Petrus har vist gang på gang at han evner å gjøre i samarbeid med kundene, enten han jobber med store konsern, eller ambisiøse oppstartsselskaper, avslutter Jorunn Øyna.

Kontakt oss