Ny direktør til Forte Technology: – Testing er en forutsetning for å lykkes digitalt

Sara Hjelvik
Sara Hjelvik er ansatt som Director for Quality Assurance and Cyber Security. Ansettelsen er en del av et nytt satsningsområde på teknisk testing og sikkerhet i Forte Digital. Teknologidirektør Monica Beate Tvedt er henrykt over ansettelsen og beskriver Sara som en stjerne.

– Jeg har fulgt Sara en stund og veldig fornøyd med at vi endelig har fått henne på plass. Med sin tverrfaglige erfaring i store systemutviklingsprosjekter vil hun bidra med svært ettertraktet kompetanse i vår avdeling og for kundene våre. Hun er virkelig en stjerne og en av bransjen fremste ledertalenter! sier Tvedt om ansettelsen. 

altText

– Musikk i mine ører

Sara er utdannet sivilingeniør med en Bachelor i Produkt- og Systemdesign fra Høgskolen i Ålesund, og Internasjonal Master i Prosjektledelse fra Instituttet for Industriell Økonomi ved NTNU, Trondheim. De siste fem årene har hun jobbet som testleder med ansvar for planlegging, strategi og gjennomføring av testing hos flere store norske virksomheter. 

– Som mange andre har jeg hørt og sett mye om Forte Digital, særlig siden Monica startet i selskapet. Forte Digitals fokus på tverrfaglige og autonome team som jobber sammen for å skape de beste digitale løsningene for kundene var virkelig musikk i mine ører. Å være med på å bygge opp et fagmiljø for testing som en viktig og integrert del av teknologiavdelingen, var avgjørende for at jeg valgte å starte i Forte Digital, sier Sara.

  • Sara Hjelvik
  • Sara Hjelvik

Norgesledende testmiljø

Som en strategisk partner med noen av Norges største virksomheter har Forte Digital mål om å skape de beste digitale produktene og tjenestene for sluttbrukerne. At løsningene fungerer som forventet til enhver tid er en forutsetning for å få til dette. I følge Sara Hjelvik må testing være ryggraden i ethvert teknologimiljø.

– Jeg har ambisjon om å bygge et Norgesledende testmiljø. For å få til det skal vi dyrke fag, være gode på å definer kvalitet i en løsning og sikre at jobben vi gjør samsvarer med de konkrete forretningsmålene til kunden, sier Hjelvik.

Vi testere skal prøve å finne den bærebjelken som gjør at hele huset faller sammen.

Testing er en forutsetning for å lykkes digitalt

I følge Hjelvik har testing tidligere blitt sett på som en ad-hoc-aktivitet med liten forankring i prosess og strategi. Den trenden er i høyeste grad i ferd med å snu. 

– At teknisk testing tradisjonelt sett har kommet for sent inn i en utviklingsprosess og at mange ikke helt har skjønt verdien av testing er i stor grad vår (oss testere) egen feil. Som testere har vi rett og slett ikke vært gode nok på å kommunisere hvor viktig vår rolle i et prosjekt faktisk er. Heldigvis jobber vi Forte Digital med ambisiøse virksomheter som virkelig vil lykkes digitalt. Våre kunder har i høyeste grad forstått verdien av testing.

Hun legger til:

– Du skal ikke starte et prosjekt uten en tester. Teknisk testing må være på plass helt fra starten av et prosjekt for å sikre at man får den beste løsningen. Jeg pleier å bruke en analogi om at det er utviklerne som skal bygge huset og at vi testere skal prøve å finne den bærebjelken som gjør at hele huset faller sammen. Det høres kanskje brutalt ut, men er helt nødvendig for å sikre kvalitet i en løsning.