Flokk: – Vi har bokstavelig talt milliarder av produktvariasjoner

Marianne Møller Otterdahl
– Vi ønsker å skape bedre digitale kundeopplevelser, samtidig som vi legger til rette for langsiktig vekst og lønnsomhet. Med Forte Digital som partner er vi bedre rustet til å få til dette, sier Marianne Otterdahl Møller.

Marianne Otterdahl Møller er global markeds- og digitaldirektør i Flokk. Hun brenner for gode brukeropplevelser, smidige prosesser og god kommunikasjon. 

9. november står hun på scenen på frokostseminaret "Hvordan lykkes med datadrevet netthandel?"

– Min jobb i et nøtteskall er å sørge for at vi har en engasjerende historie å fortelle våre kunder og at vi bygger våre ulike merkevarer.

Forte Digital har siden 2018 vært strategisk partner med Flokk, en ledende produsent og leverandør av kvalitetsmøbler i Europa. Konsernet består av 9 ulike merkevarer, med 2000 ansatte på tvers av 15 land. Digital transformasjon er en av selskapets viktigste strategiske drivere.

I løpet av de siste fire årene har Forte Digital blant annet bygget møbelgigantens nye e-handelsplattform, nettside og en helt ny produktkonfigurator.

– Vi har en ambisiøs plan for vår digitale transformasjon. Digitalisering er én av vår fem viktigste strategier og vi har fortsatt en lang vei å gå. Vi ønsker å skape bedre digitale kundeopplevelser, effektivisere interne prosesser, samtidig som vi legger til rette for langsiktig vekst og lønnsomhet. Med Forte Digital som partner er vi bedre rustet til å få til dette.

Milliarder av produktvariasjoner

Da Flokk begynte samarbeidet med Forte Digital i 2018 var det med en tydelig, men utfordrende målsetting: Bygge og gjenskape den fysiske handleopplevelse i den digitale sfære. Å finne nye brukervennlige og innovative måter å vise frem produktene digitalt på, var en av de første utfordringene som måtte løses. 

– Vi har bokstavelig talt milliarder av produktvariasjoner i form av ulike møbelmodeller, farger og tekstiler. Vi kan naturligvis ikke ta bilder av alle disse variasjonene. Derfor bestemte vi oss å bygge en helt ny produktkonfigurator sammen med teamet fra Forte Digital.

Resultatet er en ny 3D-konfigurator som gjør det enkelt for brukeren å designeegen stol, velge modell, tekstiler, tilbehør og andre justeringsmuligheter. Konfiguratoren har fått internasjonal omtale, blant annet fra det ledende videospillutviklingsselskapet Unity Technologies. 

1500 prosent vekst

Samtidig har Flokks besøkstall på nettsiden hatt en vekst på 1500 prosent de siste tre årene. Nettsiden støtter i dag 13 markeder med ulike behov og produktporteføljer.

– Med vår nye e-handelsplattformhar vi fått en infrastruktur som er fleksibel. Plattformen legger tilrette for skalering på tvers av alle markedene vi jobber. Det er et viktig resultat i seg selv.

Nøkkeltall:

  • 1500% vekst i besøkende til nettsiden 
  • 10% nedgang i bounce rate
  • 25% økning i average session length
  • 35% økning i page views/session
  • 30% økning i trafikk fra organisk søk 
  • altText
  • altText

I Forte Digital tror vi utvikling av digitale tjenester og produkter gjøres best i tverrfaglige team bestående av designere, teknologer og forretningsutviklere som har et felles mål og ønske om å skape de beste løsningene for våre kunder og deres sluttbrukere. Denne tverrfagligheten har gitt klare resultater hos Flokk.

– Vi har et forholdsvis lite, men agilt og kompetent team bestående av arkitekter, e-handelseksperter, UX-designere og utviklere, fra både Flokk og Forte Digital. Forte Digital har vært gode på å forstå våre behov, hvordan vi kan bli enda mer effektive og hvordan Flokk fungerer som organisasjon.

Lær mer om Flokk

  • Flokk

    Flokk

    Ny e-handelsløsning for å fremme bærekraft, kvalitet og design

Les mer