Hvor er den norske Klarna eller Spotify?
Se til Sverige
Grönlund, som tidligere har hatt lederroller i PwC og Circle K, har lang erfaring med å bygge bro mellom forretning og teknologi, produktutvikling og digital innovasjon.
Svensken, som har bodd i Norge de siste 20 årene, oppfordrer flere norske toppledere til å se til Sverige dersom næringslivet skal få fart på digital innovasjon.
– Det er første gang jeg deltar på Arendalsuka, og det er spesielt interessant at Sverige stadig trekkes frem som et foregangsland innen innovasjon og digital produkt- og tjenesteutvikling i nesten samtlige debatter jeg deltok på, sier Grönlund.
Må tørre å sette høyere ambisjoner
"Våre naboland satser og har lykkes langt bedre med å skape et nytt og bærekraftig næringsliv. Omstillingsbarometeret 2024 gir dessverre mange grunner til å være bekymret for Norges fremtidige konkurransekraft og velferdssamfunn," sa Øystein E. Søreide, administrerende direktør i Abelia, fra scenen på Forte Digitals arrangement i Arendal.
Grönlund mener at Norges behov for å sammenligne seg med blant andre Sverige fremstår som symptomatisk for rikets (digitale) tilstand.
– I Norge ser man gjerne til Sverige, mens man i Sverige ofte ser til de store økonomiene i Europa. Vi bør sammenligne oss på en global arena; det er derfra konkurransen vil komme. Det er der ambisjonsnivået bør ligge.
Min opplevelse er at digitalisering ofte delegeres til en produkt- eller teknologifunksjon, og at man undervurderer behovet for endring i måten man driver forretning og leder organisasjonen på.
Han viser til Abelias Omstillingsbarometer 2024, som slår fast at Norge mangler avgjørende kompetanse for å utvikle et fremtidsrettet næringsliv, og at norske bedrifter er dårligst i Norden på å ta i bruk nye teknologiske løsninger som kunstig intelligens.
– Vi må bli bedre på å ta i bruk ny teknologi som kunstig intelligens. Vi bør også ha som ambisjon å bidra til å utvikle den videre, samt skape ny teknologi selv. I løpet av de siste 20 årene har verdens mest verdifulle selskaper gått fra å skape verdier basert på råvarer, til å skape verdier basert på smart bruk av data og nye digitale løsninger. Der har vi en jobb å gjøre hvis vi skal ta del i verdiskapningen fremover.
Forte Pulse 2024
Forte Digitals undersøkelse Forte Pulse 2024, som har kartlagt skandinaviske topplederes holdninger og meninger knyttet til digital modenhet, tegner også et lignende bilde, særlig knyttet til kompetanse.
Her kommer det frem at hele 76,4 % mener ledelsen ikke har nødvendig kompetanse og verktøy for å håndtere digitale transformasjonsprosesser.
– Min opplevelse er at digitalisering ofte delegeres til en produkt- eller teknologifunksjon, og at man undervurderer behovet for endring i måten man driver forretning og leder organisasjonen på. At digitalisering potensielt kan gi store gevinster, er det ingen tvil om. Det krever imidlertid at man forstår hvilket forretningsbehov digitale initiativer skal være med på å løse, at man ikke prøver å løse alt på en gang, men starter med en konkret mulighet, har klare målekriterier for å spore effekten av innsatsen og bruker dette til å folk med seg og skape momentum i organisasjonen.
Kan Norge bli et digitalt u-land?
– Jeg mener at alle som ikke satser, risikerer å havne bakpå. Likevel er jeg optimist og ser alltid lyst på fremtiden. I Norge har vi en høyt utdannet befolkning, høy tillit og en digital infrastruktur som gjør at vi kan hevde oss på den globale arenaen. Vi må skape gode rammebetingelser og insentiver for de som er ambisiøse og som vil sette Norge på det globale teknologikartet.