Er Clubhouse allerede en flopp?

Thomas Marriaga
For noen måneder siden var Clubhouse spådd som den neste store sosiale medieplattformen. Hvilke behov, utfordringer og preferanser dekker Clubhouse per i dag for oss brukere? Få, slik jeg ser det.

Hypen er over

Da jeg begynte å skrive dette innlegget for noen uker tilbake var Clubhouse den hotteste appen man kunne ha på telefonen. Statsråder, næringslivsledere, filmstjerner og bransjefolk kastet seg over den nye appen. Det eneste vi trengte var en invitasjon og en iPhone. Nå 3 måneder senere virker Clubhouse-hypen å være over, i hvert fall i det norske markedet.

Ferske tall fra medieovervåkningsbyrået Retriever viser at antall medieoppslag har falt som en stein, fra 118 oppslag i uke 6 til 27 i uke 9. Jeg tror mangelen på godt innhold og en god brukeropplevelse er mye av årsaken til at hypen nå virker å være over.

Priset til 34 milliarder kroner

Clubhouse har på rekordtid har vokst til å bli en plattform som tilsynelatende fenger brukerne. Ifølge Business Insider vokste plattformen fra seks hundre tusen til ti millioner brukere i perioden desember 2020 til februar 2021 (!). Samme kilde rapporterte også nylig at Twitter ønsket å kjøpe Clubhouse. Prisen som ble diskutert var svimlende 34 milliarder kroner, men oppkjøpet uteble. Nå som Clubhouse har lykkes med å hente inn brukerne, bli den neste store utfordringen å få de til å bli. For å få til det må de skape en bedre brukeropplevelse.

Tjenestedesign Forte Digital

"Internett er en flopp!"

Det er selvsagt fortsatt tidlig og farlig å avfeie Clubhouse eller andre nye tech-innovasjoner som en flopp kun måneder etter det er lansert. Bare spør Leif Osvold som på midten av nittitallet skrev sitt berømte innlegg “Internett er en flopp!”. Fra et brukeropplevelsesperspektiv er det fortsatt mye som skal gjøres riktig av Clubhouse-gründerne for at appen skal komme på nivå med gigantene Facebook og Instagram. 

Det er nettopp smeltedigelen av bilder, statusoppdateringer og videoer fra kjente og kjære, eller fra kjendiser og idrettsstjerner som gjør at jeg og millioner av andre kommer tilbake til for eksempel Instagram. Plattformen treffer brukeren fordi den stimulerer våre mellommenneskelige relasjoner. Her deler vi, utveksler opplevelser og får anerkjennelse.

Hvordan er dette på Clubhouse? Er vi der for å lære, bidra eller ventilere? Etter noen måneder som aktiv bruker ser jeg få gode grunner til å fortsette og bruke appen.

Er vi der for å lære, bidra eller ventilere? Etter noen måneder som aktiv bruker ser jeg få gode grunner til å fortsette og bruke appen.

Ensformig, masete og lite engasjerende innhold

Det er ikke bilder, ikke meldinger, ikke statusoppdateringer og ikke video. Plattformen har altså ingen av ingrediensene fra andre suksessoppskrifter. Appen slik den fremstår i skrivende stund, minner mer om en interaktiv podcast-plattform.

Men hvorfor skal jeg som bruker delta i en digital og interaktiv live-podcast når jeg kan oppleve den samme samtalen på et fysisk frokostseminar på Youngstorget? Det finnes mye interessant innhold i plattformen, men problemet er formen dette innholdet tar. Som bruker opplever jeg innholdet i appen som et ekkokammer med ensformig, masete og lite engasjerende innhold. 

Det gir en dårlig brukeropplevelse.

altText

Trenger vi Clubhouse?

Den største feilen mange virksomheter gjør når de skal utvikle digitale produkter og tjenester er at de tror de vet hva kunden trenger. Trenger vi innholdet som Clubhouse og appens brukere tilbyr, når vi får våre brukerbehov dekket av andre bedre plattformer? Nei, slik jeg ser det. I mellomtiden får vi se om dette innlegget blir vår tids: “Internett er en flopp!”.

Originalt på trykk i Kampanje 23.04.21