– En gamechanger

– Før desember 2022 hatet alle chatbotter, nå vil “alle” bruke det, sier William Kristensen, leder for data, analyse og kunstig intelligens i Forte Digital.

“The best AI chatbot ever released” var dommen fra The New York Times på tampen av nyåret. ChatGPT passerte 1 million brukere på kun fem dager og rundet 100 millioner brukere to måneder etter lansering. Eieren av ChatGPT anslår at AI-selskapet vil omsette for mer enn 1 milliard dollar i løpet av 2024.

– De som ikke legger en konkret strategi for kunstig intelligens, kommer til å få en spade i tryne, spår Kristensen.

Han påpeker at kunstig intelligens ikke lenger er forbeholdt store selskaper i Silicon Valley, men er i ferd med å bli en nøkkelfaktor for virksomheter av alle størrelser.

– Det er nå man må legge en strategi for å utnytte AI.

Kristensen peker på tilgang, utnyttelse og kontroll på virksomhetens data som avgjørende for å lykkes med kunstig intelligens.

Alternative text

William Kristensen jobber med å utvikle nye digitale tjenester for NorgesGruppen.

Vil personalisere og effektivisere ved hjelp av kunstig intelligens

ChatGPT er et av flere eksempler på AI-tjenester som er i rask utvikling. Felles for de fleste AI-tjenester er at de er bygget på maskinlæringsmodeller.

– Vi er i starten av en AI-revolusjon. Maskinlæringsmodeller som ChatGPT er bygget på, kommer til å få en voldsom utvikling fremover og vil aldri bli dårligere enn de er i dag, sier Kristensen.

NorgesGruppen eksperimenter i disse dager med bruk av maskinlæring i hjemlevering av dagligvarer. Dagligvarekjempen har kommet langt med å utnytte store mengder data for å personalisere kundeopplevelser, samt effektivisere drift og logistikk.

MENY, som er en av NorgesGruppens butikkjeder, har nylig utviklet et prediksjonssystem ved hjelp av maskinlæring som benytter seg av avanserte algoritmer for å effektivisere drift og forbedre den digitale kundeopplevelsen.

– Ved hjelp av kunstig intelligens (maskinlæringsmodeller) kan de bedre forutse antall bestillinger basert på historiske data, kampanjer, nasjonale helligdager, og lignende faktorer i MENYs nettbutikk, påpeker Kristensen.

Alternative text

William Kristensen (t.v.) og Jørgen Normann-Larsen (t.h.)

– En gamechanger

Resultatet er at MENY nå kan planlegge antall ansatte som trengs for å behandle hver ordre, noe som reduserer over- eller underbemanning. Dette kan nå gjøres så mye som 20 uker frem i tid som gir forutsigbarhet til ansatte og underleverandører.

– Dette er en gamechanger for oss fordi det vil kunne gi kostnadsbesparelser, økt effektivisering og bedre kundeopplevelser. For våre kunder betyr det mer fleksibilitet og effektivitet når de skal bestille varer hjem på døra. I sum bidrar løsningen til en mer friksjonsfri handleopplevelse, sier Jørgen Normann-Larsen, markedsdirektør i MENY.

Alternative text

Jørgen Normann-Larsen, markedsdirektør i MENY.

Tre råd for å lykkes

Kristensen og Normann-Larsen er samstemte om at det er enklere enn noen gang å benytte seg av AI-verktøy og utvikle egne løsninger basert på teknologien. De har tre råd for å lykkes med kunstig intelligens:

  1. Alle selskaper bør ha en strategi for å utnytte kunstig intelligens.
  2. Tilgang og kontroll på egen data har aldri før vært viktigere. Digitale plattformer er en forutsetning.
  3. Start i det små. Alt trenger ikke løses på en gang, det viktigste er å komme i gang.

– Vi er i starten av en teknologisk revolusjon. Om man vil henge med i tiden må man legge en strategi for kunstig intelligens, allerede nå, avslutter Kristensen.

Les mer

Skal vi bli bedre kjent?

Vi liker kaffe også, og tar gjerne en prat ☕️ Vennligst fyll ut informasjonen under, så hører du fra oss snart.

Alternative text
Loading...