Dette gjorde størst inntrykk på Awwwards 2022

Awwwards 2022
Awwwardskonferansen 2022 gikk av stabelen 15.-16. september i Amsterdam. I år var vi 12 stykker fra Forte Digital som deltok. Etter pandemi, strømkrise og fandens oldemor var det fantastisk å få masse faglig påfyll, inspirasjon og mulighet for mingling igjen.

23 digital designeksperter fra hele verden delte deres visjoner, ideer og prosjekter innenfor design, teknologi og innovasjon. Vi kom hjem etter to tettpakkede høstdager med 12 (!) korte talks per dag, entusiastiske og høye på livet selv.

Det var generelt en utrolig høy kvalitet på presentasjonene, og mengder med gode prosjekter som ble vist, men her er oppsummeringen av de seks innleggene som gjorde mest inntrykk på oss.

Alternative text

Lars Koelman, Lama Lama

Lars Koelman er kreativ leder for Lama Lama, et nederlandsk kreativt digitalbyrå. De er opptatt av lekenhet og ”det uventede”. De innfridde på å overraske da de startet talken med et strykeorkester som akkompagnerte reelen deres. Lars viste eksempler på pitcher der de hadde bydd på seg selv og strukket strikken langt utenfor komfortsonen for å få prosjektet.

Han snakket om at det i en kreativ jobb ofte er prosessen som teller, ikke bare sluttresultatet. Vi fikk også høre om viktigheten av å bruke overraskende elementer i prosjekter og pitcher og av å ha det gøy på jobb. En viktig påminnelse er å gi rom for kreativitet.

Alternative text
Because people will remember and talk about the unexpected

Irene Pereyra, Anton & Irene

Irene Pereyra er UX-designer og leder av Anton & Irene, et designbyrå i NY. Hun kastet flere brannfakler da hun knuste flere kjente UX-prinsipper og slaktet generisk design. Hun utfordret flere sannheter og mente at estetikk kan trumfe funksjon og har en funksjon i seg selv. Hun snakket også om at kreativiteten kan lammes av konvensjoner, og at ikke alt kan testes.

Alternative text
We are biased to believe that attractive products are more useable

Bruno Arizio, Resn

Bruno Arizio er en grafisk designer som har jobbet med store merkevarer som Adidas, Facebook og Toyota. Han jobber for Resn, et digitalt designbyrå som holder til i Nederland og New Zealand. Han vandret hvileløst frem og tilbake over scenen mens han snakket om at kreativiteten handler om bruk at de riktige referansene.

Bruno var opptatt av hvor viktig researchfasen i prosjekter er, og minnet oss på at det er essensielt å dykke dypt ned i materien, søke seg forbi de åpenbare løsningene og ta seg god tid i håndtverket.

Alternative text
The most remarkable creatives I know are a walking library of references

Vitaly Friedman, Smashing Magazine

Vitaly Friedman er en forfatter, ux-designer og front-end developer. Han hadde en helt fantastisk formidlingsevne, hadde masse på hjertet og måtte bli kastet av scenen en halv time på overtid. Han snakket om frustrerende og forvirrende designmønster, og viste gode, humoristiske eksempler på dette.

Alternative text

Katie Menzies og Abel Reverter, Cabeza Patata

Katie Menzies og Abel Reverter (et par fra England og Portugal) startet Cabeza Patata i 2018, og har siden landet kunder som Spotify, Microsoft og Google. De illustrerer, animerer, underviser og holder foredrag. De viste hvordan de jobber med ulike materialer (fra veving til pepperkaker) og metoder for å skape karakterene som har blitt deres signaturmerke.

Abel fortalte om prosessen med å skape Cabeza Patata, om hvordan de håndterte den overveldende responsen og den plutselige økonomiske veksten. Deres smittende skaperglede, jordnære tilnærming og gode verdier var utrolig inspirerende. Katie avsluttet med en kraftig oppfordring om å ikke støtte NFT, og beskrev dette nærmest som et pyramidespill.

Alternative text
When the money hit the account, I started feeling a lot of anxiety

Mikkel Noe Westh, Granyon

Mikkel Noe Westh leder merkevare- og designstudioet Granyon i København. Han snakket om prosjektet deres ”Three strikes campaign”, et nettside som menneskeliggjør fanger som sitter inne på livstid i USA, etter potensielt tre mindre lovbrudd. Her forteller noen av fangene sin egen historie. Kampanjen fikk en massiv respons, og flere av fangene ble sluppet fri etter Granyons bidrag. En utrolig rørende og sterk talk, som viser at design også kan være et kraftig virkemiddel for å få politisk gjennomslag.

We are not only in the business of choosing the right colours, UX, or creating award-winning effects

Nysgjerrig på jobb hos oss?

Ta kontakt med oss om du ønsker å lære mer om Forte Experience.