Data i sentrum for MENYs nye kundeklubb
– Vi må gi kundene mer av det de faktisk liker. Basert på tidligere kjøp skal de nå få flere og mere relevante tilbud, samt mer skreddersydd matinspirasjon, sier markedsdirektør Jørgen Normann-Larsen i MENY i en pressemelding.
MENY er Norges ledende supermarked med opp mot 15 000 ulike varer i sortiment gjennom året. Hver uke har kjeden flere hundre varer på tilbud. Målet er å skape kundeopplevelser basert på relevans og personalisering.
– Noen vil ha en saftig biff, andre nyfanget skrei eller kanskje en indisk linsegryte. Noen lever sammen i storfamilier, andre alene. Skal vi sikre vår relevans i et stadig mer komplekst matmarked, må vi kjenne våre kunder og gi dem tilbud og tips de faktisk setter pris på og bruker. Gjør vi ikke det, kan vi på sikt miste vår viktige rolle i mat-Norge, sier Normann-Larsen.
350 000 innmeldinger
MENY lanserte kundeklubben i det stille 11. mars. Fra uke 16 er det ekstern markedsføring. Allerede har 350 000 kunder meldt seg inn.
– Antall innmeldinger er over all forventning og viser at matglade nordmenn ønsker gode tilbud og mer relevant inspirasjon. Jeg tror også at mange trigges av at de får 10 prosent Trumf-bonus på første handel, Trumf-bonus på flere varer og dobbelt så mange personlige tilbudskuponger hver måned, sier Normann-Larsen i samme pressemelding.
Norges største matkanal
“MENY Mer” er en forlengelse av eksisterende digitale tjenester som nettbutikk, digitale handleliste, digitale kvittering, digital reklamasjon samt oversikt over personlige besparelser, kostholdinnsikt og klimaregnskap.
Gjennom meny.no, som med sine 60 millioner årlige besøk er Norges største matkanal, vet MENY mye om matvaner og mattrender. 60 prosent av søkene på nettsidene er på oppskrifter og matartikler. Totalt inneholder meny.no 4500 matoppskrifter.
– Nå starter første kapittel for «MENY Mer». Hva som blir neste kapittel er for tidlig å si, men med ambisjon om å bli det lojalitetsprogrammet nordmenn er mest fornøyde med, i kombinasjon med at vi skal være Norges ledende supermarked, sier det seg selv at vi ønsker å legge mye inn i programmet i årene som kommer, avslutter Normann-Larsen.
Omnikanal kundeopplevelse
Forte Digital jobber tett med de ulike kjedene i NorgesGruppen for å bruke kundedata mer aktivt.
John Kårikstad, CEO i Forte Digital, tror at det er lojalitetsprogrammene som klarer å bygge gode omnikanale kundeopplevelser som vil vinne kundenes lojalitet.
Å jobbe etter “omnikanal-prinsipper" handler om å vektlegge den helhetlige og langvarige relasjonen til kunden, fremfor kun å se på kjøpstransaksjonen som “gullet”. Kårikstad tror smart bruk av data og digitale plattformer er en forutsetning for å få til dette.
– Å være omnikanal er viktig fordi det sikrer at handleopplevelsen skjer på kundens premisser. Det handler om å forstå hele kundereisen, hvordan fysisk og digitale kontaktpunkter kan utfylle hverandre og hvordan best kan rigges seg for å møte den fygitale kundens forventinger, sier Kårikstad.
Kårikstad forklarer at det kan være utfordrende å tilby hyperpersonalisering på tvers av ulike kanaler, da det stiller store krav til hvordan man samler inn, håndterer og bruker data.
Samtidig berømmer han MENY og NorgesGruppen for hvordan de har tenkt langsiktig rundt dataplattformer og strategisk bruk av kundedata.
– NorgesGruppen har virkelig lykkes med dette. De vet hva kundene er interessert i, tilbyr relevant markedsføring om disse produktene og gir tips og råd basert på adferd og handlemønster. De har over lengre tid bygget opp IT-systemer som er rigget for omfattende datafangst. Det er når denne dataen blir tilgjengeliggjort og brukt på en smart måte at magien skjer. På den måten kan MENY virkelig personalisere kundeopplevelsen i alle kanaler, skape varige konkurransefortrinn og et lojalitetsprogram i verdensklasse.
Kontakt oss
undefined undefined
John Kårikstad
CEO Forte Group john.karikstad@fortedigital.com