Mar 14, 2018

Gartner, som introduserte begrepet “Digital Service Platform” har følgende utrop: “Ikke alle behøver å ta en ledende posisjon i et business-økosystem, men alle organisasjoner bør ha en digital plattform strategi”.

For å si det litt enklere; alle behøver ikke ha ambisjoner om å bli nye Amazons, men det blir mer og mer nødvendig å se på hvordan man kan åpne opp og tilgjengeliggjøre dataene sine for å kunne skape helt nye forretningsmuligheter.

La meg ta noen eksempler; en sportskjede som selger deg en sykkel kan også tilby deg forsikring — og kanskje til og med tips til reisemål hvor du kan få brukt den. Hvordan er det mulig? Jo, både sportskjeden og forsikringsselskapet ser synergieffekter av å åpne opp for hverandre.

Vi kan også se for oss at en opplevelsesaktør, tenk Operaen, kunne ha tilbudt hotell- og reisealternativer for mennesker som kommer utenbysfra, som en del av en mer helhetlig kundeopplevelse, i samme øyeblikk som du bestiller billetten.

Hvis vi tenker på typiske ledestjerner i det store økosystemet, treffer vi fort på selskaper som Amazon, Facebook, Alibaba osv. Altså store mastodonter som stadig tar over nye forretningsområder også her i Norge (f.eks Facebook med Marketplace). Men hvis vi ser nærmere på hva de er gode på og hva norske selskaper kan bli mye bedre på, så er det noen tegn vi kan se etter.

Felles for mange er allikevel dette; du blir holdt igjen av din historie (les: IT-struktur). For hver gang du må ta hensyn til den når du heller ønsker å se fremover, bør du sørge for at strukturen i systemene er fleksibel og løsrevet. Dette gjør det mulig å tenke både innovasjon og hastighet i utviklingen i dine digitale tjenester.

Hvilke tegn bør du se etter:

  1. Du har masse data om kundene dine gjemt bort i mange ulike systemer som ikke snakker sammen.
  2. Markedsavdelingen ønsker å utvikle nye tjenester hyppig, men opplever at systemene internt er basert på et behov for stabilitet heller enn fleksibilitet.
  3. Dagens IT-struktur gjør at nye prosjekter blir store og kostbare, samt kan være flerårige prosesser hvor de er vanskelig å justere underveis.
  4. Kundene finner bedre og mer relevante brukeropplevelser hos nye aktører.
  5. Du har fysiske butikkvarer som ikke finnes tilgjengelig i din digitale butikk.
  6. Du sender ut markedsføring (nyhetsbrev) til kunder som ikke er personalisert og relevant.
  7. Dataene dine som kan være interessante for partnere eller tredjeparter er ikke tilgjengelige i åpne grensesnitt, og hindrer derfor nye forretningsmuligheter fra å kunne oppstå.

Hvis du kjenner igjen noen av punktene i din egen organisasjon, og erkjenner at det kan være med på å hemme deres fremtidige vekst (eller i verste fall eksistens), kan det være lurt å vurdere om en digital plattform kan være løsningen.

Hvis du er interessert i å vite mer eller ta en prat så finner du meg på andreas.vareid@fortedigital.no